söndag 15 september 2019

Varje årstid


faller jag alltid för samma växter. Nog borde det under årens lopp skett en utveckling mot nytt, men inte.


Nu när hösten närmar sig och tidlösorna plötsligt bara står där bland halvvissna perenner



och benvedens frukter hänger och dinglar från grenarna, alltid lika fina, tjusas jag. Höstens intåg, både bland träden och i perennrabatterna bara förför


och jag kan inte ens motstå revsugan med de variegerade bladen. Tycker mycket om just revsugor och uppskattar inte alls blommande 'bollkryss'.


Just i år har vi gått hårt fram när det gäller beskäring både i våra träd här hemma och på landet. När maken i torsdags sågade bort en stor gren i gulvedsträdet önskade jag att vi under årens lopp varit mer uppmärksamma och klippt bort de oönskade grenarna innan de blivit för stora. 


Nu är det bara att hoppas på att trädet klarar den relativt hårda beskäringen och att det återhämtar sig snabbt och visar upp sig med blommor bland alla fina blad redan nästa år, även om det ännu aldrig blommat. 
Skulle jag bara få välja ett enda träd till min trädgård skulle det vara just ett gulvedsträd. Gulvedsträdets blad får varje höst en läcker nästan smörgul färg innan de ramlar av.


Varför det fått just namnet gulvedsträd förstod jag först i torsdags, se foto.


Till våren, när veden torkat och jag kanske återigen är på landet för att så och sätta, skall jag stoppa in klabbarna i braskaminen, tänka på det vackra trädet som blev av med en del grenar, njuta av värmen och förhoppningsvis ha möjlighet att tillbringa kvällarna med att sticka.

Länkar till TrädgårdsFägring

Ha det gott och fortsatt fin september!

17 kommentarer:

  1. Det træ passer da virkeligt til sit navn 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  2. Underbar höstfärg på gulvedsträdet och lustigt med den gula veden. Hela tiden lär man sig något nytt. Hoppas trädet hämtar sig så du får fortsätta att njuta av det många år till. Här går också sågen varm, alltför många träd har blivit för stora. Ibland är det svårt. Vår gamla praktmagnolia har en grov gren som nu nästan helt hänger över häcken till grannen och jag önskar verkligen att jag åtgärdat det i tid. Fortsatt trevlig höst / Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla!
      I söndags träffade jag många trädgårdsamatörer och flera hade liknande problem. Helt plötsligt blir de där små träden alldeles för stora för en liten villaträdgård.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Ljuvliga bilder från din höstträdgård. Vackert träd med en härlig höstfärg.
    Känns mysigt med stickningen vid en varm brasa.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Hösten är en härlig tid tycker jag, i alla fall om det inte blåser och regnar alltför mycket och stickning är alltid roligt :-)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Vackra Bilder! Ha en riktigt trevlig vecka kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina!
      Tack och det samma till dig!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Vi har nog alla gjort misstaget - insett för sent att den där grenen borde jag tagit tidigare. Tänkte på vårt samtal i söndags och gick ännu en tur med sekatören trots att jag gjort ett par vändor tidigare. Och... det fanns faktiskt 2 buketter kvar av den variegerad Ajugan som nu ska flyttas får jag se om den blir mer stabil. För precis som du föredrar jag den framför bollkryss :)

    Ha det gott! Carina

    PS bra föredrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Hoppas du lyckas med revsugan. Här har jag sågat bort en vingad benved idag för att ge plats åt kornellen jag vann i söndags. Ser fram mot den där lilla sticklingen du kanske har :-)
      Förstår inne varför jag alltid skall bli så nervös när jag skall prata inför BoD-kretsen, nog borde det gått över efter alla dessa år.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Treet lever virkelig opp til sitt navn. Ja, det må beskjæring til innimellom og håper treet vil nyte godt av det til neste år, mens du nyter varmen fra veden:)
    Flotte høstbilder fra hagen din. Det er en fin tid nå.
    God uke/Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jannicke!
      Nu är en fin tid och härligt väder har vi haft, men nog är det ändå så att det alltid är en underbar tid, inte minst i trädgården.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  7. Ja jag upplever det i år som både buskar och träd växt extra mycket. Vi behöver inte bara ta bort grenar på vårt plommonträd, det dog under sommaren och måste tas bort helt. Vackert arrangemang med revsugan. Och gulvedsträdet har en fantastisk färg, det lyser verkligen, så vackert! Den färgen har mitt Ginkgoträd varje höst, men det bor i uterummet.

    Ha en fortsatt fin höstvecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita!
      Nog växer det fort, så fort att det är lätt att missa tillväxten av bara farten. Även här har plommonträdet dött. Nu finns plats för snödroppsträdet att be ut sig men de goda plommonen kommer vi att sakna.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  8. Härliga bilder från din höstträdgård.Även jag gillar Revsugan har den på flera ställen speciellt den med rosa blad, du har gjort ett fint arrangemang med den.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta!
      Revsugor finns många fina och härdiga är de flesta.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  9. PRECIOSAS FOTOS!!!
    UNA HERMOSURA LAS FLORES.
    SALUDITOS

    SvaraRadera