måndag 24 juni 2019

Rosor, fläder och en och annan perenn.


Nu har vi sommar, solen skiner, många av rosorna har börjat blomma




och honungsrosen sprider tillsammans med de rosa fläderblommorna



sin doft från tidig morgon till sen kväll. Det räcker med att på landet öppna dörren och gå ut på altanen med morgonkaffet för att bli ordentligt berusad.
Det där med blomdofter har under åren jag varit trädgårdsintresserad bara blivit viktigare och viktigare. Numera går doften nästan först, men blomfärgen är ju också viktig ;-), om jag skall köpa någon ny växt till trädgården.
Den till växtsättet ganska fula och spretiga smultronschersminen, som vi tillsammans med trädgårdsprakttry har som häck mot gatan sedan snart 40 år, förför oss nu med sin doft. 


Näsan behöver inte särskilt många blommor för att fånga upp smultrondoften och busken verkar vara omtyckt av både bin, fjärilar och humlor.


Detsamma gäller backtimjanen som just nu blommar för fullt och bina verkar lika berusade som jag när jag går ut med morgonkaffet och känner doften från honungsrosen. 


Så många bin som jag sett i dag har jag inte sett på hela försommaren.


För många, många år sedan fick jag en liten planta av den här, minns inte namnet, men nog kommer jag numera ihåg att klipper man inte bort fröställningarna i tid så har man snart hela trädgården full. Älskar den och numera klipper jag ner den när den blommat över.

På landet har min make en egen liten trädgård där vi komposterar, slänger, bortgrävda trädgårdsväxter och rens från trädgården här hemma. Idag såg jag tre små rosplantor, två av dem har knoppar så det skall bli spännande att få se hur blommorna ser ut. Där står också ett flertal bortgrävda dagliljor. Frösådda plantor, fröer från USA, jag haft i grönsakslandet men ledsnat att vänta på. Nu verkar alla komma med knoppar. Maken har sprutat dem med Trico så förhoppningsvis får vi uppleva blomningen.


Igår när jag gick kvällsrundan fick jag se Geranium pratense 'Summer Skies' bland blåbärs och vinbärsbuskar, även den en räddad planta som hittills klarat sig från att hamna i den stora, stora komposten. Väldigt fin när den tittar fram så här i en bergsskreva.


På någon eller några av bilderna ser du en svart tröja. 


Det är en tröja i Bohus Stickning som heter Grå Dimman och den har jag stickat. Har länge, länge önskat en sådan men inte trott mig kunna sticka en. Nu har jag efter många om och men lyckats och jag är så glad över att jag gjorde ett försök.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar er alla en fortsatt härlig och doftande sommar!

5 kommentarer:

  1. Visst är det viktigt med dofter och nu är det verkligen hög tid för starka sådana. Tyvärr känns det som om mitt eget doftsinne avtagit väldigt på sistone. Det behöver dofta rejält för att jag ska känna det.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  2. Dofter är viktiga och som du säger är hela trädgården som en enda stor kompott av örtdoft och rosdoft nu, magiskt...
    Backtimjan måste jag ha! Bra tips!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder. Ser på en av bilderna att ni har en Blodfläder som blommar så vackert. Jag satte en Blodfläder i höstas och den har växt och är så vacker men inga blommor. Läste att den kan bli 3 m. hög. Den får jag nog tukta.

    SvaraRadera
  4. Der er mange skønne blomster på dine billeder, men billedet af det store tæppe af timian er helt fantastisk. Trøjen er smuk, godt du gav dig i kast med at strikke den.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Grattis till den färdiga tröjan :) Och till alla dofterna. Jag älskar också smultronschersminen men har också fått en ny favorit - 'Innocence' som doftar ljuvligt och har enormt stora blommor jämförelsevis. Tittar på din mur med backtimjanen det är så vackert.

    Ha det gott!! Carina

    SvaraRadera