fredag 3 maj 2019

Pioner...


Här har det varit med pioner precis som med trillium, plantorna har under åren bara blivit mindre och mindre och blommorna färre och färre. Trillium har jag de senaste åren gödslat mycket och det har gett resultat i form av fler blommor och större plantor men pionerna har jag inte vågat gödsla. Har haft detta med mögel i tankarna.
Förra våren hade jag inte många pionknoppar vare sig hemma eller på landet 


och då insåg jag att något måste göras. Gödselvattnade med guldvatten och ibland flytande gödsel ett par gånger under säsongen och det har verkligen gett resultat. 



Så många knoppar som plantorna bjuder på i vår var det längesedan de gjorde. Även frösådda pioner som länge, länge stått och stampat kommer med knoppar och några har redan börjat visa färg. Ser extra mycket fram mot att få se just dessa blomma.


Också jordrevan verkar har fått kraft från guldvattnet. Så som den växt i pionrabatten på landet under hösten och vintern har den aldrig gjort tidigare men nu hoppas jag den är bortrensad. 

Pionerna vi, läs jag,  planterat på landet gjordes för att kunna plocka buketter och snart är det möjligt igen. Det där med gödselvattning sommartid skall jag fortsätta med.
Länkar till TrädgårdsFägring.

Trevlig helg!

21 kommentarer:

  1. Vad härligt med Pionblommor igen för de är ju drottningen av blommor så dem vill man ju ska blomma, med så många knoppar så kommer du helt säkert att få plocka in en vacker bukett när den tiden kommer.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margareta!
      Visst är det roligt när växterna trivs och bjuder på många blommor. Gärna så många att man utan dåligt samvete kan plocka buketter.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Så deilig at du endelig har fått knopper på plantene dine, det er så fint når en får til plantene og de gir mange blomster. Jeg har begynt å gjødsle med gullvann i år, så nå gleder jeg meg til å følge utviklingen. Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Kristin!
      Hoppas det lyckas för dig också!
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Så långt dina pioner kommit redan. Här är det små röda skott, och kanske lika så bra att de väntar tills vi blivit av med kylan. Har en tidig sort som kommit lite längre. Hoppas du får en fin blomning.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Detsamma till dig! Här hänger de utslagna magnoliablommorna bruna och vaxklockans fina nyskott är alldeles svarta. Enligt Yr skall frosten vara över för den här gången och jag hoppas det stämmer.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Så flott at peonene har kommet seg. Lærte av "Peonmannen" at peoner skal ha kalk, og det gir virkelig store fine blomster.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eirin!
      Tack för det tipset! Nästa gång jag besöker en handelsträdgård skall jag köpa kalk.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. Det här var verkligen intressant att läsa. Mina pioner (förutom svavelpionen) har också fått färre blommor de senaste åren och jag har funderat på om det är torkan. Har gödslat med benmjöl men inte så mycket mer. Men det där med guldvatten lät ju som om det var en bra kur för dom. Grattis till alla dina knoppar och kommande blomning.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita!
      Benmjöl är säkert bra också. Här har jag under många år inte gödslat pionerna alls så jag är just nu så glad över alla knoppar.
      Fortsatt Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  6. Bra tips och vad vore livet utan pioner? Inte mycket :)
    Önskar dig en härlig lördag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Ja vackra är de och det är så roligt om de blommar överdådigt den korta tid de är riktigt fina.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  7. Tack för bra tips! Jag har gödslat med brunnen kogödsel i ytterkant men odlar på en jord som har problem med olika sorter Botrytis, till och med för snödroppar, så jag övergår gärna till något flytande.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Den där flytande gödseln jag använt verkar vara bra och dessutom behöver den inte köpas in :-)
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  8. I pay a visit every day some web sites and blogs to
    read content, however this web site offers quality based content.

    SvaraRadera
  9. Sikke mange fine knopper 😀 Godt at du fik gang i Pæonerne, de er så fine. Jeg har også haft held med at give dem lidt kalk på et tidspunkt, hvor der ikke var så mange blomster.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Har fått tips om detta med kalk och det skall jag ta fasta på när hösten närmar sig igen.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  10. If you are going for best contents like myself,
    only pay a quick visit this website daily for the reason that it gives feature contents,
    thanks

    SvaraRadera
  11. Birgitta hej!
    Guldvatten funderar jag på ibland. Man gör mycket "reklam" för det - men jag ser/hör aldrig någon problematisera användandet av urin. Käkar man t.ex. en del mediciner, som undertecknad...är det oproblematiskt? Nåja. Dina pioner tycks i varje fall trivas med dina gödselmetoder. Själv använder jag björkvedaska, vilket tycks funka.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  12. Intressant! Man har ju hört att försiktighet råder vad det gäller gödsling och guldvatten är ju väldigt kväverikt. Jag kalkar på vårvintern och lägger en dos välbrunnen kogödsel på hösten, liksom i knoppstadiet, men inte alldeles vid stjälken. Funkar jättebra och plantorna och blomningen ökar för varje år.
    Ha det gott och hoppas du snart kan plocka fina buketter igen.
    /Anette

    SvaraRadera
  13. I truly enjoy looking through on this web site,
    it has got great blog posts.

    SvaraRadera