onsdag 1 maj 2019

Fröer, sättlök och potatis är i jorden och luktärtsplantorna är utplanterade.


Tre fina dagar på landet med snöande körsbärsträd och tystnad bortsett från fågelsången.



Även den eftersatta trädgården med jordreva i massor har fått sig en ansiktslyftning. Att det växer jordreva i det där vi kallar gräsmatta bryr jag mig inte om, där får den gärna härja runt 


men under hösten och vintern har den invaderat pionrabatten och där vill jag absolut inte ha den så idag har jag rensat. 


Legat på knä med en stor skruvmejsel som redskap för att få bort revorna som nästlat sig in bland pionrötterna.


Väl hemma igen plockade jag fram Åke Ohlmarks bok Linnés hälsoörter för att få veta mer om den där blåblommande och aromatiskt doftande växten 


och fick då veta att i går på valborgsmässokvällen skulle jag vid midnatt plockat blommorna och bundit en krans. Om jag gjort det och satt den på huvudet skulle jag kunnat se vilka kvinnor som är häxor. Om det enbart gäller valborgsmässonatten eller även senare framgår inte i boken men det kanske ger sig?
Glechoma hederacea heter den på latin och när jag sökte på namnet hamnade jag på Blomsterlandet och där finns den att köpa som en lättodlad ampelväxt med oerhörd växtkraft som doftar gott vid beröring. Att växten både doftar och har växtkraft går inte att förneka men som ogräs i en rabatt är den inte rolig. Kanske upplever man den på ett helt annat sätt om den bara odlas i kruka?
Jordrevan har länge varit känd som läkeört. Har ansetts som verksam mot lungsjukdomar och astmatiska anfall men också som grönsak. Passar enligt boken både i sallader och grönsakssoppa.
Istället för att rensa bort den och slänga plantorna på komposten kanske man skall koka soppa?
Länkar till TrädgårdsFägring och fler bloggar om trädgård.

4 kommentarer:

  1. Koka soppa eller sätta i en ampelkruka :) Synd att bara slänga i varje fall! Men man blir ju galen av ogräs som inte är ogräs när de invaderat rabatterna...
    Själv så planterade jag en gång ett penningblad i en rabatt för jag trodde att den inte var härdig... har ångrat mig :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig sittplats med berget i bakgrunden. Jordreva har jag gott om på kolonin men har aldrig ens tänkt tanken att den går att äta. Det måste testas. Den är ju riktigt fin också - på bild :). Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  3. Den ser jo temmelig uskyldig ud, men især Pæonerne er nu nok glade for, at blive befriet.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  4. Jordreva det finns även i vår trädgård och den kryper ända in på gräsmattan något som jag helst vill slippa, i rabatten kan jag bemästra den någotsånär.Det kanske vore idé att använda den i matlagning så kommer den till någon nytta.
    Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera