fredag 24 maj 2019

Idag har det hänt.


Det känns så roligt och skönt att det äntligen är klart det där som jag tänkt få gjort sedan början av april. 


Idag plockade jag inte ut alla möbler, saker och växter för att kunna städa i växthuset utan istället fick dammsugaren flytta in. Massor med spindelnät och en och annan spindel försvann smidigt och snabbt in i genom munstycket. 


Hoppas spindlar och gråsuggor ätit upp all ohyra under vintern och våren så att inget sådant finns kvar för det räcker gott med den som dykt upp i trädgården. Några av rosorna har redan invaderats av löss 

och bladen har fått svartfläckssjuka.


Har den här våren inte haft riktig ork så att spruta rosorna med Binab har inte blivit av och det märks.
Det blir till att vända bort blicken och titta på något vackert istället. 



Allium och aklejor  blommar och det gör de tidiga pionerna också. 



Några av dem har nästan blommat över, man behöver knappt vända ryggen till för att det skall ske, men rosenpionerna har fortfarande både blommor och knoppar kvar.




För ett par dagar sedan förälskade jag mig i ett par för mig nya pelargonsorter och fick med mig fina sticklingar hem, tack Bosse.
Nu är Tors Röda, Kitterödshagen och Fireworks White på plats i växthuset och jag som aldrig tidigare varit särskilt förtjust i rödblommande pelargoner ser med spänning fram mot en eldig sommarblomning.
Länkar till TrädgårdsFägring. Där hittar du fler trädgårdsbloggar.
Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Det tänker jag var en bra lösning... Blev så trött av tanken på att bära ut allt ur växthuset, sen städa och så mera bära.. Den röda pelargonen i bild var läcker - en riktigt djup röd färg det gillar jag. Inte lika förtjust i orangerött hos pelargoner.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Lätta och smidiga lösningar har med åren blivit mer och mer omtyckta, orken tryter ;-)
      Har du fått mitt meddelande?
      Trevlig helg, långhelg!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja, det är många kryp i växthuset just nu trots ett flertal dammsugningar och sopning nästan varje dag. Det här nämligen dråsat ner drivor från vindruvsklasarna, har aldrig varit med om det tidigare. Fast än så länge inga bladlöss som tur är! Däremot humlor & bin samt otroligt många gråsuggor, men åter dom löss så är jag bara tacksam!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie!
      Humlor och bin har jag inte sett många av den här våren, tyvärr, men jag gissar att du är väldigt glad över både dem och gråsuggorna. Löss klarar vi ju oss utan ;-)
      Trevlig långhelg!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta
    Det är kanske en absolut fördel att inte använda växthuset i huvudsak för odling. Då slipper man kanske sådant som inte går att åtgärda med dammsugaren.
    Själv har jag aldrig varit såhär sen med växthuset, vilket fortfarande väntar på städning. Men, då måste allt ut först...och då måste jag få några regnfria dagar med tvåsiffrigt i luften...man är ju inte så snabb i vändningarna numera...
    Rosorna är, precis som du påpekar, fulla av löss. Själv går jag dagligen och bara klämmer ihjäl dem med handskar på. I övrigt ser det ut att bli en riktig rosår i år, om nu inte kylan håller i sig.
    Annars är trädgården förlösande vacker just nu - om man vänder bort blicken från det som fortfarande inte har blivit föremål för vårstädning...;-)
    Ha det gott i ditt nystädade växthus!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      Vårt växthus är så litet att det passar bäst som pelargon och myshus. I år har jag ett par krukor med aubergine för förra sommarens försöksodling blev så lyckad. I dag har jag, som aldrig mer skulle odla tomater, planterat ut 15 plantor på friland, i grönsakslandet. Denna gången kan inte rådjuren komma åt dem men väl bladmögel så håll tummarna.
      Trevlig helg till både dig och Anders!
      Birgitta

      Radera
  4. Altid skønt at få gjort det man har planer om, og nu ser der helt hyggeligt ud i drivhuset. Fint du fokuserer på det der lykkes, for det har du jo meget af.
    De nye pelargonier skal nok blive succes, og man har jo lov at ændre smag med tiden. Tror det handler meget om at finde den helt rigtige nuance af en farve, og der er jo nok at vælge imellem. Rød og gul kan være vanskellige farver.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla!
      Är man trädgårdsintresserad och tycker om både blommor och grönsaker gäller det att se positivt på tillvaron och njuta av det som blir bra för det finns så många, många andra 'individer' som tycker om samma saker som jag, tyvärr.
      Trevlig långhelg!
      Birgitta

      Radera