onsdag 24 april 2019

Nu har jag tagit mig i kragen


och gjort det jag länge tänkt, planterat om pelargonerna.


En gång hade jag riktigt många, fler än hundra olika pelargonsorter, och då använde jag skottkärran för att förflytta dem mellan vinterförvaringen och växthuset. Numera återstår bara ett fåtal,8-10 olika kanske och ändå har jag dragit mig för både flytten och omplanteringen, men nu är den gjord.



På etiketterna som jag har i krukorna har jag inte bara skrivit namnet utan också inköpsåret. Tiden går väldigt fort så därför är det extra roligt att i 'svart på vitt' se hur länge plantorna har funnits hos mig. P. dasyphyllum köpte jag på en rolig trädgårdsresa till Danmark 2012.


Bara en enda zonalpelargon finns kvar och det är 'Mrs Herbert' den i mitt tycke ljuvligaste av alla. Annars är det vildpelargoner eller primärhybrider som fyller krukorna. 
Extra förtjust är jag i Pelargonium triste, tycker om både bladen och blomknopparna



och Pelargonium ardens som har så vacker färg på sina blommor 


och det är mer än roligt att båda överlevt även den här vintern. 
P.triste var den första pelargonen som kom till Europa. Redan 1632 odlades den i Storbritannien.


Några av vildpelargonerna klipper jag tillbaka ganska hårt för att få plats med dem inne på fönsterkarmen under vinterhalvåret och när jag för ett par dagar sedan planterade om dem såg de ut som små bonsaiträd.
Visst är det härligt att våren är här och till helgen kommer kanske det där efterlängtade regnet, hoppas, hoppas!

10 kommentarer:

  1. Det er nogle spændende pelargonier. P. Triste har smukke blade og knopper. Jeg glæder mig til at se et billede af blomsterne, det ser ud, som om de bliver gule.
    Regn er også øverst på ønskelisten her.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna, ja P. tristes blommor blir svagt gula med lite lila stänk.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Vet du, det har varit samma sak för mig i år. Jag brukar plantera om mina pelargoner i februari/mars men har ännu inte gjort det. Men nu fick jag mig en knuff i baken ... :) Får nog ta tag i det idag. Igår skolade jag om alla mina chili/paprika -plantor för andra gången så nu ligger jag i övrigt ganska bra med.
    Vilka fina sorter du har. Jag tycker verkligen om när dom blir som små bonsaier, har några sådana också. Och Pelargonium triste är långt ifrån trist.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita! Håller med dig, P. triste är verkligen inte trist, älskar de morotsliknande bladen.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Pelargonium ardens färg är härligt glödande och Mrs Herbert är ljuvlig det kan jag bara hålla med om utan att vara pelargonfrälst. Men mest av allt gillar jag dina krukor - så fina och passande till pelargonerna. Regn är högsta önskan här också. Allt gott/ Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla, redan för mer än 30 år sedan blev jag förtjust i gamla blomkrukor från Ekeby, Bo-Fajans, Rörstrand och Gustavsberg och den kärleken har hållit i sig.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Til tider er det næsten værre at tænke på det man skal have gjort end at gøre det. Men dejligt når man får taget sig sammen.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene, visst känns det härligt när det där man länge tänkt göra äntligen har blivit gjort.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. ...och inte vilka pelargoner som helst..!Ja, Birgitta, vilken tur för pelargonerna att du tog dig an dem. Jag har gjort det samma nyligen.
    Lika bra det för nu vänder vädret i mitten av veckan. De två första majveckorna ser inte överdrivet roliga ut om prognoserna stämmer. Vi kan ju alltid hoppas att det inte stämmer - för vi är ju inte där än...

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      Här har jag varit i valet och kvalet hela våren, slänga eller inte slänga pelargonerna. Nu är de omplanterade och får vara med ett tag till. Fina är de och jag tycker mycket om dem.
      Här har jag längtat efter regn ett tag nu så jag hoppas det är just det som de första veckorna i maj kommer att bjuda på, men lite uppehåll får vi allt ha för vi vill ju även njuta av allt det fina som både natur och trädgård bjuder på. I går kväll, efter regnet dök sniglarna upp igen.Det behövs inte mycket väta för att de skall titta fram.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera