onsdag 5 december 2018

I början av december.


Igår, en gråmulen helt vanlig decemberdag med mycket blåst, 


fick jag hjälp med att på landet bli av med allt gräs, starkväxande gräs och vildhallon som hela sensommaren och hösten försökt ta sig in bland grönsakerna och det kommer jag länge att njuta av.
Efter en fin skogspromenad idag på förmiddagen 


var jag återigen där ute på landet men då hade vinden mojnat och solen sken från en härligt klarblå vinterhimmel. I våras tog jag bort de sista näten vi under många år haft runt träd med späda, smala stammar för har man bara en enda gång upplevt råbockens hornfejning vet man hur snabbt det kan gå. 


Det räcker med att vända ryggen till och så har stammen inte längre någon bark.
Idag tricoderade jag, sprejade Trico Garden på rosor och småträd utan nät. Kanske behövs det inte just under vintern men jag tog det säkra för det osäkra. 


När den tidiga våren är här igen skall jag göra om behandlingen för när det gäller att hejda rådjurens framfart har jag aldrig tidigare träffat på ett lika verksamt medel.


Natten som gick hade vi flera minusgrader och en kall morgon tillsammans med sol är fullt tillräckligt för att få rimfrosten att glittra och trädgårdslusten att vakna.
Ha det gott!

3 kommentarer:

  1. Trico garden lovordas av många och det är ju fantastiskt men det funkade faktiskt inte här. Rådjuren brydde sig inte om det alls. Men då ökade jag koncentrationen och det verkar ha haft effekt. På våren penslar jag stammarna på mindre träd med blodmjöl och vatten (som en gröt som torkar fast på stammen) och då fejar rådjuren inte på dem. Det håller förvånansvärt länge.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen x 2! Jag skulle göra mig själv en jättetjänst om jag gick ut och trimmade gräset runt om planteringarna på åkern. Och jag ska definitivt spraya ut Trico. När det blev vinter förra året kalasade rådjur och/eller hare nåt förbålt på mina rhododendron och 4-5 stycken har dött. En omöjlighet tydligen, att de äter, för buskarna är giftiga och det ska djuren veta men, men... Och en magnolia fejades i våras men den kommer nog överleva. Så jag instämmer - de går väldigt fort och det är bättre att förebygga :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Det tager ikke lang tid for et rådyr eller dådyr, at pelse en rose eller et frugttræ. Vi har indhegnet hele haven så nu har vi tingene for os selv :-)
    Her har vi ingen frost, bare regn, men det passer mig nu helt fin for jeg skal køre et godt stykke for at komme på arbejde.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera