söndag 5 augusti 2018

Kamp om kålen.


Täckte i våras precis som förra året kålplantorna med nätgardinen Lill från IKEA. 


Att gardinen blivit skör efter en säsongs användning var jag inte beredd på och ignorerade de små hålen som dök upp när vi i maj lade den över de små plantorna. 


Hål som bara blev större och större och till slut tillräckligt stora för att alla kålälskande flygfän som finns kunde ta sig in under väven (gardinen) och föröka sig.
I förra veckan tog vi bort den halvtrasiga gardinen eftersom den inte gjorde nytta längre och när vi gjorde det flaxades och krälades det för fullt bland bladen. 


När jag efter tre dagar skördade det som fanns kvar att skörda hittade jag inga larver utan bara en enda gul äggsamling. Att det är lite maskhål i kålen tycker jag inte gör något.
Småfåglarna hade på dessa tre dagar fått sig ett riktigt skrovmål. Hoppas de fortsätter sitt idoga arbete så jag slipper larver som konkurrerar om det jag gärna behåller för mig själv.

Lärodikt den första juni
Var glad min själ åt vad du har,
nu har du hundra sommardar,
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar,
då har du nittionio kvar,
och någon blir den största.
Ge noga akt på var du står,
imorgon är med ens igår,
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får,
är hundra sommardar per år,
imorgon är den andra.
(Kajenn)

Fortsatt skön sommar! Lite svårt att förstå att vi fortfarande har minst 30 sommardagar kvar när vi haft sommar sedan början av maj.

1 kommentar:

  1. Ert grönsaksland är så himla prydligt och inspirerande :) Kålen ja... Satte ut jättefina plantor i våras och skulle täcka men så kom en resa ivägen. Sen försvann minnet under resans gång. Nu har jag inte ens tittat till den på ett tag. Men blir lite hoppfull när jag läser om småfåglarna :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera