fredag 22 december 2017

Lilium convallium, däldernas lilja, dalens lilja, Lily of the Valley.

Inte är det särskilt många julblommor som står på min önskelista men vita och väldoftande sådana så som hyacinter, julrosor och ljuvligt skira iskonvaljer vill jag helst inte vara utan. En och annan amaryllis kan jag också tänka mig om blommorna är vita.



Convallis betyder däld, liten dal och enligt Ragnar Jändel i boken Blommor, 'gömmer hon i sitt förnämt anspråkslösa väsen försommarens innerligheten och renhet, dess helg, dess skäraste lyrik. Hennes små vita liljeklockor har en vithet, som hade de intet med jorden att göra, hennes doft är renare och tränger djupare ned än någon annan blomma, jag vet. Hon är det sköngodas blomster, det vackrast förtegnas, fjärran från orena blickar och hårda händer.'
Med tanke på hans ord är det kanske inte så konstigt att jag under ganska många år, när julen närmat sig, letat efter liljekonvaljer, iskonvaljer, att driva i blom. Först i år har jag haft lyckan med mig och nu står några och knoppas i mitt fönster. Hoppas de hinner slå ut lagom till julafton.





Iskonvaljer är groddar som grävts upp och som fått vila länge i kylrum. En gång i tiden lades de på is, där av namnet. När de planterats och kommit in i värmen tror de att våren är här och väcks då så sakteliga till liv.
'Att tvinga denna ört till blomning på andra tider än de veckor den utvalt till sin egen vita mässa, är en förgripelse. Iskonvaljen är en martyr för missriktad trädgårdskonst och förvänd naturkänsla, en arm vålnad med sorgsen lukt.' Erik Axel Karlfeldt

Harry Martinson däremot välsignade handelsträdgårdarna för han tyckte det var bra att liljekonvaljen fanns odlad även vintertid. 'De kanaliserar hela forsar av längtan, som annars skulle härja fritt.'

'Varför inte låta oss ha vår längtan i fred? Den är en gåva inte en pina.' tycker Harriet Hjorth i boken Blomstervandringar.

På Karlfeldts och Martinsons tid var kanske inte amaryllisar  särskilt vanliga men nog är de precis som hyacinter och iskonvaljer felprogrammerade för att blomma lagom till jul.

Numera är det latinska namnet för liljekonvalj Convallaria majalis. http://www.luontoportti.com/suomi/en/kukkakasvit/lily-of-the-valley
Just nu njuter jag av många felprogrammerade och doftande julblommor. Hoppas ni gör detsamma!


En Riktigt God Jul till er alla!



4 kommentarer:

  1. Vackert med en vit och doftande jul inomhus. Såg krukade konvaljer häromdagen och velade fram och tillbaks men så blev de kvar. Mycket fint arrangemang av julens härliga dofter :)

    God Jul! önskar Carina

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga bild med iskonvaljerna!
    God jul!

    SvaraRadera
  3. Rigtig god jul, og mange tak for dine fine indlæg, som jeg altid læser med stor glæde.
    Hilsen fra en dansker fra Nordsjælland.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. God fortsättning! Vita blommor i alla former är vackra. Tänk vita syrener .... mmmmm. Mina julblommor är också vita, men konvaljer återstår att bekanta sig med.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera