måndag 4 april 2016

I fredags föll jag för baksidan,

den nästan ljusblå baksidan av vitsippan Anemone nemorosa 'Birka' 



i butiken på Göteborgs Botaniska Trädgård när min man och jag var där.

Vi hade funderingar på att göra ett besök på Trädgårdsföreningen för att få uppleva Hannus irisutställning men tyckte det var krångligt att hitta parkeringsplatser så istället blev det ett besök på Botan. 


























Ett besök vi verkligen inte ångrar. Bor du i närheten eller lätt kan ta dig dit bör du passa på nu när lökväxterna blommar både ute i parken och inne i växthusen.
Själv är  jag väldigt förtjust i pärlhyacinter, även de där vanliga blå eller vita som finns att köpa i plantskolorna under våren. När vi var i Danmark i februari följde den här krukan med hem.








































Har inte kvar namnet men nog är det en bredbladig pärlhyacint, Muscari latifolium, även om den inte ( i alla fall inte ännu ) har en ljusblå topp på blomman.
I Göteborgs Botanisk Trädgård pågår just nu en pärlhyacintutställning men obs! Den utställningen stänger kl 16.00.








































Muscari neglectum









































Muscari anatolicum

Vi var lite sena till den i fredags eftersom vi drog benen efter oss när vi gick runt i parken.








































Adonis amurensis


























Snöklockan, Leucojum vernum








































Hade jag haft en lite större trädgård skulle jag idag, med den kunskap jag under åren fått, planterat en Cornus mas, en körsbärskornell som tidigt på våren blommar med små gula blommor på bar kvist och doftar underbart. 


1 kommentar:

  1. Jag är så avundsjuk på er som bor i närheten av Botan, en helt unik trädgård. Och i sommar blir hela Göteborg en enda trädgårdsfest!
    Gillar också pärlhyacinter, en av de få lökväxter som får snygga blomställningar även som överblommade!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera