måndag 7 mars 2016

Vill slå ett slag - ett extra slag

och ett stort sådant för sockbommor, epimedium, av olika slag. Inte främst på grund av blommorna


 E. leptorrhizum








































E. franchetii 'Brimstone Butterfly' 


även om de är både vackra och ibland riktigt spektakulära utan för de ofta vackert vintergröna bladen. Bor man som vi i en del av Sverige där vintern mest består av barmark och regn är det härligt att ha lite grönt att vila ögonen på istället för den nakna brungrå jorden.








































När jag i förra veckan började 'vår'städa i rabatterna var fjolårsbladen på E. acuminatum, E. leptorrhizum och E. franchetii 'Brimstone Butterfly' fortfarande gröna och fina men där E. grandiflorum och E. x youngianum växer fanns bara de bruna bladskaften kvar.  








































Både E. x rubrum och E. x versicolor har, trots att de är korsningar med E. grandiflorum, blad som oftast behåller sin gröna färg långt in i mars. Så här ser E. x rubrums blad ut idag.Riktigt fina, eller hur?

5 kommentarer:

  1. Åh, så bra att du berättar om dessa små sötnosar! De är väl värda att upptäckas. Jag har genom åren köpt en hel del olika sockblommor, bl a från Borealis.
    Ha det så gott.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Dom är verkligen fina!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Gillar också sockblommor, det är faktiskt helt o hållet din förtjänst att jag fick upp ögonen för dessa sötnosar för flera år sedan :) Tack för det! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Jag håller med fullständigt. Jag har tyvärr inte koll på namn på mina epimedium och det borde jag göra, eftersom jag planerar att skaffa fler till en ny rabatt och det spelar verkligen stor roll vilken sort man väljer. Vissa har betydligt bättre spridnings- och vinteregenskaper än andra. Men alla klarar torka, skugga eller sol, dvs det mesta, och det är inte fel.
    I hopp om att solen tittar fram.
    Marta

    SvaraRadera