lördag 30 maj 2015

Orleya grandiflora, blomsterkörvel

Min första bekantskap med växten var på Chelsea Garden Show 2011.









































Den fanns där i riktigt många idéträdgårdar och som det lyste och skimrande om de vita blommorna.



Med mig hem hade jag ett fåtal fröer i en liten förpackning och året därpå blommade tre kanske fyra små plantor här i trädgården.  Att samla in fröerna från dem missade jag helt.

Tidigt, tidigt i våras fick jag massor av fröer av en god vän och i torsdags, i regnet, planterade jag ut små fröplantor, säkert ett hundratal. Lyckas alla dessa ta sig och växa upp misstänker jag att vi i månadsskiftet juni/juli har en vit trädgård.

Trevlig helg!


7 kommentarer:

  1. Spännande - vackert. Jag köpte , sådde ett antal fröer - har nu fina relativt frodiga plantor. Vi hade växtförsäljning i min by idag- ingen stor åtgång , jag lyckades med en lågmäld marknadsföring sälja nån enstaka planta, trots att jag hade en läcker bild på blomman. Efter ditt inlägg är jag glad att få hem plantorna igen. Här ska de blomma vitt i sommar .
    Allt gott fr Maj-Britt

    SvaraRadera
  2. Söta blommor!
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  3. Kommer ju att bli urläckert!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. De svevende blomstene er så fine, jeg også må ha mer av dem. Er på jakt etter noen limegrønne varianter...

    SvaraRadera
  5. Låter helhärligt! En vit trädgård kan aldrig vara fel :-)! Får du fröer över så har jag också letat efter något vitt och svävande och det som erbjuds är hundkäx och kirs...;-)! Inte förstahandsval precis...;-)!

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Den vill man ha massor av!
    Alltid lika trevligt att titta/läsa dina inlägg.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Åh, dom där vita och skira sakerna! Så fint!

    SvaraRadera