söndag 2 mars 2008

Lungörten



har börjat blomma. Ännu är det bara några enstaka knoppar som slagit ut, men ’börjat’ blomma har den.





Tittar man riktigt noga och nära ser man ’ådringen’ och färgskiftningarna i blomman.


Blomfärgen går oftast från rosa, men andra färger finns också. t.ex årets perenn, Pulmonaria ’Sissinghurst White’, över till blått eller violett. Färgen på blommorna, i olika stadier av ’mognad’, kan vara signaler till pollinerande insekter. Befruktade och obefruktade blommor har inte samma färg.

Hos mig är den en klar favorit, men jag tycker om växter som täcker marken och gärna nästlar sig in hos grannen, men visst det får vara måtta på det också.
Har en liten narciss, Narcissus minor 'Rip van Winkle', i närheten av Pulmonaria ’Mary Mottram’ men det verkar inte vara helt lyckat, ur påskliljans synvinkel. ’Mary Mottram’ breder nog ut sina stora blad alldeles för tidigt så stackars ’Rip van Winkle’ hinner inte samla kraft och får heller inte vissna ner i lugn och ro. I vår skall jag vara lite strängare och ta bort de första stora bladen, men det tar ju lite tid innan jag får se om det hjälper.



Först ut bland luktviolerna är Viola odorata ’Annie’. Ogräs – nej verkligen inte!

6 kommentarer:

  1. Det är faktiskt så att trädgården är poesi och lyckliga är de som har förmågan att formulera sig så vackert som Eva-Stina!
    Trädgård är också (för mig) mycket katt (! ;-D)och jag "diktar" i Skruttans öra och HON tycker ätt jag är gudomligt duktig!
    Lukt/doftvioler är ju så ljuvliga. Jag väntar med spänning när min rosafärgade slår ut! Plus så mycket annat! Det känns som om jag borde resa bort en vecka eller två så att blommorna kan få slå ut i lugn och ro - just nu springer jag omkring och stör dem ;-DD!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Den vita lungörten såt min min "inköpslista". Jag har den blå redan. Min får alltid mjöldagg under en period men sen kommer den tillbaka med nya fina blad igen.
    SÅ söt luktviol. Jag längtar tills mina vita och lila börjar slå ut. Vilken doft!!!!

    SvaraRadera
  3. lungört fick jag en tos förra året. Viol är inget jag har i min trädgård. Borde nog inskaffas den med.för den såg riktigt söt ut://Britt

    SvaraRadera
  4. En viol som heter Annie kan väl aldrig vara ett ogräs??? :) Den måste jag försöka få tag på.... har annan doftviol men jag tror att det är den vanliga... Lungörten är också en av mina favoriter...den är ljuvlig i alla nyanser tycker jag...även bladverket är oemotståndligt...
    Mmmm vilka vårbilder du visar!

    Kram Annie

    SvaraRadera
  5. Härligt att kunna titta in till dig och dina blommor.Oj du har ju så mycket spännande sorter!! Själv har jag dåligt med blomning än..men det kommer väl. Har också en luktviol,men den vanliga blåa.
    Ha det gott/Merja

    SvaraRadera
  6. Min lungört har inte börjat blomma ännu. Den står kanske lite väl skuggigt.
    Så söt din luktviol var! Kan nästan känna doften... /Katarina

    SvaraRadera