onsdag 27 februari 2008

Februari – Vad trädgårdsmästaren bör och vill uträtta!



månaden är snart slut....


Har ni inte läst Ett år med min trädgård av Karel Capek, har ni något trevligt att se fram mot.

’ Hans lidelsefulla, våldsamma begär, det förstås av sig själv, är att ta bort riset och avtäcka blommorna, att gräva, gödsla, planera, hacka, vända jorden, luckra upp den, skovla, jämna, vattna, dela stånd, göra sticklingar, beskära, sätta, sätta om, binda upp, bespruta, tillsätta gödningsämnen, rensa, komplettera, så, gallra, klippa, jaga bort sparvar och trastar, lukta på jorden, GRÄVA UPP SKOTT MED FINGRET, JUBLA ÖVER BLOMMANDE SNÖDROPPAR, torka svetten ur pannan, sträcka på ryggen, äta som en varg och dricka som en svamp, gå till sängs med spaden och stiga upp med lärkan, lovprisa solen och den himmelska daggen, känna på de hårda knopparna, kärleksfullt dra upp de första valkarna och blåsorna och överhuvudtaget LEVA LIVET HELT, FULLT, VÅRLIGT på trädgårdsmästarvis.’

Snart är MARS månad och VÅREN här....

3 kommentarer:

  1. Åh va härligt det låter!!Måste se om jag hittar hans bok!
    Ha det/Merja

    SvaraRadera
  2. Låter som äkta trädgårdspassion! Den boken måste man helt klart ha!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Vad flitig du är me kameram. Själv har jag jobbat hela veckan så i helgen skall jag ut och fota mina korkusar.
    Den där jagi eller vad den heter har jag också visst är den ett under!!!!!
    Annika

    SvaraRadera