tisdag 15 augusti 2017

I juni-juli

besökte vi fler trädgårdar och plantskolor än på många år. 
Har tidigare här på bloggen visat några bilder från tre vackra och innehållsrika rosenträdgårdar. Att det inte blev fler bilder därifrån berodde på strålande sommarväder med mycket solsken.


Söndagen i midsommarhelgen när jag hälsade på hos irislotta, som har sin trädgård bara ca 10 km från oss, hade vi både kraftig blåst och ömsom regn och ömsom solsken men de skägglösa irisarna, så som Iris 'Rauchblau' 


blommade, förförde och fick mig till att inte gräva bort och slänga den kvarglömda och numera namnlösa irisen 


som stod och blommade i köksträdgården på landet.



I Lottas härliga trädgård finns inte bara dagliljor, hostor och irisar utan massor av rododendron, 


träd 


och många, många andra spännande växter.

Trädgården på Orust där riddarsporrarna har vacker utsikt över dalen



och där rosen 


och primulorna



växer i hällekar besökte vi i början av juli. Där var växthuset fullt med kraftiga tomatplantor, orangeriet hade lika vacker utsikt som riddarsporrarna och


vinbären började mogna.

Att genom besök se hur andra tänkt och gjort är väldigt roligt och ger inspiration och massor med idéer till den egna trädgården. Ibland, ja ganska ofta, ger besöken tips på både planering och växtval. Sist men inte minst får man träffa entusiastiska människor som med glädje delar med sig av sina erfarenheter.

Fortsatt skön sommar!

7 kommentarer:

  1. Det är alltid spännande att få kliva in i någon annans trädgård. Vare sig man tycker om vissa delar av den eller inte. Tycker alltid att jag kommer därifrån med en aha upplevelse i form av någon växt, stensättning eller byggnation eller dylikt.
    Fina Iris! En växt som jag lärt mig att tycka om senaste tiden.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Så härliga bilder...jag bara njuter :)
    Torsdag igen, ha en bra sån!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Kul med trädgårdsbesök :) Och kul att se bilder från Lottas trädgård som jag inte hann med i sommar. Håller tummarna för nästa säsong. Vi har bytt en hel del iris på senare tid och gjort ett par importer som artar sig bra.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Till skillnad från dig ser jag numera alldeles för få trädgårdar...Men dina inlägg är alltid roliga att se och då får jag ju ändå uppleva lite av andras trädgårdar genom dig :-)
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många besök det blivit i år var det längesedan jag gjort. Roligt!

      Radera
  5. Så fina bilder från Lottas trädgård. Kul att få titta in hos henne också.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog många foton i Lottas fina och spännande trädgård men nästan alla blev suddiga på grund av blåsten.

      Radera