fredag 27 november 2015

Alien

är denna fredagens tema i Blommig Fredag. Sedan flera dagar tillbaka har jag funderat på om jag kan vara med för jag har inget utomjordiskt, särskilt udda eller främmande i trädgården att visa men när jag tidigare i dag stötte på bilden med den nästan citrongula spindeln bland lavendelblommorna kände jag att visst kan jag det, visst kan jag vara med. Spindeln, vad den nu heter, ser verkligen utomjordisk ut, eller hur? 








































Under veckan som gått har jag läst i Kerstin Ekmans bok Då var allt levande och lustigt. Den är ännu inte utläst så fortfarande har jag lite njutning kvar. Jag som egentligen bara tycker om deckare och böcker med fart har verkligen fastnat för den fattige Clas Bjerkander, son till en arrendebonde i Västergötland. Clas som trädde fram i offentligheten för första gången 1758 och som bara hade råd att studera för Linné i Uppsala under två terminer och som sedan på grund av penningbrist tvingades att återvända hem och bli präst. Fascinerande läsning om en människa som med små medel men med brinnande intresse för naturen och systematiken utförde storverk. Utomjording var han inte, bara en ganska så ovanlig människa och han hade nog vetat vad den citrongula spindeln har för namn.

Trevlig helg!




15 kommentarer:

  1. Spindeln passar perfekt till temat!
    Låter som en intressant bok.
    Trevlig 1a advent!

    SvaraRadera
  2. Den boken låter verkligen som en jag vill läsa. Tack för tipset!

    Visst är det gul alienspindel :D

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Fy så otäck den ser ut den kan väl inte vara från vår planet hihi.
    Att läsa kan verkligen vara et bra tidsfördriv nu i det ruskiga vädret. En filt ett tänt ljus och boken vad mer kan man önska då.
    Ha en fin Advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Häftig bild som passar temat utmärkt!
    Ha en bra första advent!
    Marta

    SvaraRadera
  5. Tillhör ju dem som fullständigt avskyr spindlar men jag måste ju erkänna att den här var häftig :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig bild en riktig Alien har du fångat.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  7. Läcker spindel. Många är så vackra när man kommer lite närmare.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Fin bild! Spännande med alla småkryp. Vi har ändå inte någon skada på växter, för har de mycket att välja på, de äter varandra... en balans.

    SvaraRadera
  9. Ser verkligen ut som en liten alien :)) //Victoria

    SvaraRadera
  10. En vacker liten gäst hade du! Ha det bra/Monica

    SvaraRadera
  11. Otroligt fin bild! Om blommig fredag varit en tävling hade du vunnit! Elegant koppling till kvällslitteraturen hittade du också!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Så fin bild, och en riktig Alien.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera
  13. Jamen visst har du förevigat Alien ;-)!

    Vidarebefordrar en fråga till dig från en trädgårdsbloggare:http://hagtorpet.blogspot.se/2015/12/vaxtidentifiering-nagon.html#comment-form

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte var jag skall hitta frågan? Har väl suttit vid datorn för länge idag. Nu blir det sängen.
      Skall du gå till Liseberg?
      Birgitta

      Radera
    2. Förstår att du inte hittade frågan. Kunde inte kolla om länken funkade eftersom du godkänner kommentaren innan den publiceras. Hennes bloggadress är som nedan. Hennes fråga handlade om en Hosta som jag tänkte att du kanske kan - du kan ju så mycket om dem.
      hagtorpet.blogspot.se

      /Anja

      Radera