måndag 19 februari 2018

En snödroppsresa, en rolig februariutflykt till grannlandet Danmark.

Resan gick bra, nästan först i kön stod vi i lördags och roligt har vi haft. 

Det är alltid lika trevligt på Gartneriet Spiren och när man går in i växthusen är det som att ta klivet in i själva våren. Nog var det snödroppshelg men jag kan inte låta bli att visa några bilder på underbara julrosor.


Helleborus 'Madame Lemonnier'


Helleborus 'Black Magic'


Helleborus 'Mahogany Snow'


Helleborus special selection

I år fick vi träffa tre snödroppskunniga män, en från Danmark, en från Holland och en från UK och lyssna på ett intressant föredrag.
Har ju bestämt mig för att minimera både inom och utomhus men i lördags gällde inte det beslutet. Snödroppar som är små och oemotståndliga behöver inte särskilt stor plats och de försvinner helt i början av juni ;-).


Så snart kylan försvunnit skall nykomlingarna få flytta ut i trädgården tillsammans med en blekgul och en orange vintergäck, några vårcyklamen med både vackra blad och blommor som doftar ljuvligt och en julros, Helleborus 'Snow Dance', som enligt Marianne på Gartneriet Spiren skall klara sig ute i kruka året runt och det är i kruka jag skall ha den. Hoppas nu den kommer att tycka om vinterklimatet även här på den svenska västkusten.
För att göra det väldränerat i krukorna jag har ute året runt har jag använt lekakulor som jag lagt i tvättpåsar för att lätt kunna skilja dem från krukjorden. Under den här snödroppshelgen i Danmark fick jag ett väldigt bra och användbart tips av Marianne  på Gartneriet Spiren. I stället för lekakulor använder hon sig av tallkottar. Kottar som bryts ner och blir till jord. Inga fula lekakulor i rabatterna och inga syntetiska tvättpåsar behöver köpas in.




Här har vi fortfarande snö men upp ut snön sticker snödropparna och det lyser om trollhasselns gula blommor. En härlig tid nu tycker jag, inget man kan göra bara titta och njuta även om det börjar klia i fingrarna.

måndag 12 februari 2018

Tiden går fort, snart har halva februari gått,

körsbärskvistarna jag tagit in har börjat blomma 



och det har pärlhyacinterna också.


Det jag skriver om idag har nästan inget med trädgård att göra men väl själva livet. I snart en månads tid har vi, mina syskon och jag, röjt och delat upp mitt föräldrahem och det har fört många tankar med sig.
Länge trodde jag att livet var så gott som evigt men sedan några år tillbaka har det blivit ändligt och numera finns det egentligen inte heller vare sig behov eller plats för nya prylar eller växter till trädgården. En flaska gott vin, en mör köttbit eller en färsk lake och goda grönsaker räcker långt. Ändå har under den här månaden just det där med att ta tillvara och inte bara slänga ett långt gemensamt liv i en container känts viktigt.
Har så länge jag kan minnas älskat auktioner, loppisar, 'fina' saker och växter och det gör jag fortfarande men ett nytt ord, döstäda, har smugit sig i mitt liv. Någon minimalist är jag inte och kommer nog aldrig att bli men har försiktigt börjat träna på att skala bort både saker och växter jag inte längre är så förtjust i men svårt är det för man kan ju ändra sig.

Nu är det snart snödroppstider och jag gläds över allt som komma skall.

Ha det gott! 

fredag 2 februari 2018

Vinter igen..

Natten som gick fick vi snö och den har fått ligga kvar för kallare har det blivit. Rosmarinen och mutabilisrosen flyttade under eftermiddag in i källaren. När det är plusgrader står de i källartrappan men när temperaturen kryper under nollstrecket lyfter vi in dem.


Egentligen har jag inte saknat vare sig snö eller kyla utan njutit av alla härliga skogspromenader som den gröna vintern bjudit på men nog är snön vacker nu när den ändå är här. Den lyfter fram och förfinar det mesta både i naturen och trädgården. Helt plötsligt ser jag små detaljer som jag inte lagt märke till på länge.


Såg idag att det fanns kvarglömda nypon på daggrosen, Rosa glauca.


Snödroppsträdets frökapslar, Halesia monticola 'Arnold Pink', har fått nytt liv.


De sista resterna av sommarens rodgersiablomning, Rodgersia 'Chocolate Wings', böjer sig mot marken på grund av snötyngden.


Den limegröna skimmian, Skimmia x confusa 'Kew Green' från Trewithen 2008, är alltid fin tycker jag men idag lyste det lite extra om den


och snödropparna Galanthus 'Jaquenetta' under Rhododendron yakushimanum 'Koichiro Wada' kan just idag verkligen kallas för snödroppar.


Trevlig helg!

fredag 19 januari 2018

En ganska så solig vinterfredag har vi haft idag ..

Snön, de där fem centimeterna, knarrade lite under våra steg på skogspromenaden även om det bara var ett par minusgrader och solen försökte och lyckades ibland tränga sig igenom diset och den ganska så grå himlen.


Vi njöt och konstaterade att det är onödigt, nästan slöseri med tid, att längta efter sol och värme. Nu är nu, varje dag är njutbar. Den lilla snönmängden som kommit lyser upp och lyfter fram allt det vintergröna både i skogen och trädgården.


Men det inte fel att ha en extra njutning på fönsterbrädan, en njutning med både doft och blomning som får oss att komma ihåg och lite drömma om den där våren som komma skall.



Trevlig helg!



fredag 5 januari 2018

Lånade växter från trädgården,

gjorde jag idag.


Här har vi nästan vår fast vi ännu inte haft någon vinter och en del, ja ganska många, snödroppar har långa, långa, gröna spjut. På några av dem syns de vita blomknopparna och luktviolplantorna längs muren mot gatan är helt fulla av knopp. 


Eftersom vi skall få minusgrader några dagar enligt yr kom planteringsspaden fram och nu står två små krukor på fönsterbrädan. 



Skall bli spännande att se om knopparna orkar slå ut i värmen inomhus.

Trevlig helg!

fredag 29 december 2017

Mellandagstankar och lite trädgård...

Här har julen varit roligt intensiv med huset fullt av inte bara oss utan också av två barnfamiljer. 


Ett av barnbarnen fyllde fem år på juldagen och den morgonen firade vi på köksgolvet.


Eftersom alla fanns på plats på en och samma dag hade vi, min man och jag, passat på att baka godistårtan, den vi säkert inte gjort på mer än 30 år, och det var extra roligt att den uppskattades.

På annandagen hade vi vilodag och då sov vi länge. Sedan satt jag en lång stund vid radion och stickade. 


Uråldrigt säkert nu när nästan allt kommer via telefonen men det är något alldeles extra vilsamt med att sätta sig i fåtöljen med stickningen i knät och slå på radion som står på bänken bredvid.
I förrgår kom vi ut på långtur i skogen. 


Mossan och blåbärsriset lyste ikapp med sina gröna färger. Vi har hittills nästan enbart haft en grön vinter. 
Den där snön som kom och förtrollade oss i ett par dagar i december försvann lika snabbt som den brukar här på västkusten. 


Visst är det vackert med is och snö men jag måste erkänna att jag är mer förtjust i den gröna vintern nu för tiden. Kanske för att när vi har den, är det lätt att promenera i skogen och det vill jag numera hellre än att åka skidor.

Väl hemma igen tog jag trädgårdsrundan runt huset. Vet ju vid det här laget att en trädgård aldrig riktigt går i vila men ändå blev jag glatt överraskad över 


de vackra blåsippsbladen, alla röda pionskott och snödroppslökarnas gröna små spjut. 


Galanthus 'John Gray' har kommit längst. Just den snödroppen brukar vara först till att blomma här i trädgården. 
Extra roligt var det också att se att alla de där tre lökarna jag köpte i vila på eBay från Matt Bishop i juli kommer fint. Nog vore det en ära att ha både Galanthus plicatus 'E.A Bowles' och Galanthus nivalis 'Margery Fish' blommande i trädgården i februari-mars. Kanske kan det bli så?

Nu tar jag paus från trädgården ett tag men en liten tittrunda ibland blir det allt och troligen rycker jag då ett och annat ogräs om marken inte är frusen. 

'Vi låter trädgården sova i snöns lätta dunbädd. Det är skönt att också få tänka på andra saker. Vi har ett helt bord med olästa böcker, låt oss ta itu med dem. Vi har så många andra planer och bestyr, låt oss börja med dem.' Ur Ett år med min trädgård av Karel Capek.


Ett Riktigt Gott Nytt År!

lördag 23 december 2017

Det är något visst med kvällen före julafton..

Köksgolvet är tvättat, 


granen klädd 


och bordet dukat. 
Tv har vi ingen så jag har blivit sittande en stund vid datorn medan jag väntar på att skinkan vi ugnsbakar skall bli klar. Brödet, bohuskakorna jag numera bara bakar till jul, ligger på köksbänken och väntar. Hör att maken vispar ägget till griljeringen så jag misstänker att skinkan snart är klar. Att gå och lägga sig utan en skinksmörgås så här dan före dan går bara inte.
Har ju redan önskat er alla en riktigt God Jul men jag gör det en gång till.

En riktigt God Jul!