tisdag 27 oktober 2015

På väg hem från Norrbotten, del 6 Hos Aino och George.

Nu är vi inte längre på väg norr ut utan på väg hem men inte kan man passera Piteå med omnejd utan att hälsa på trädgårdsvänner. 








































Här är vi tillsammans med Berit hemma hos Aino och Georg.

Georg går under namnet 'hostamannen' bland oss trädgårdsamatörer i Bohuslän


och många, många olika sorters fina hostor finns i hans och Ainos trädgård.








































Den här heter 'Foxfire Palm Sunday'. 
Numera vet jag att i deras trädgård finns inte bara en 'hostaman' utan även en 'hostakvinna'. Det är hon som pysslar om växterna och ser till att de trivs och har det bra.








































Hos Aino och Georg såg vi för första gången en knölal. Här har jag lånat information av Helen.








































Knölalen är ett litet träd som både min man och jag blev väldigt fascinerade av. I alla tre trädgårdarna som vi besökte i Piteåtrakten fanns en knölal och hade vi hittat någon att köpa hade det numera funnits en hos oss också.


























Av Georg fick jag lära mig att ogräs och sådana växter som frösår sig lite ohejdat med ett lite finare ord kan kallas kompletteringsväxter.
Väl hemma igen insåg jag att jag är väldigt förtjust i 'ogräs' för till mina favoriter hör brunnävor och aklejor av olika slag, julrosor, lungört, daggkåpor och kopparstarr. Alla har de siktet inställt på att fylla trädgården med plantor av sin egen art så det gäller att klippa bort fröställningarna om det inte skall bli för många kompletteringsväxter i trädgården.


söndag 25 oktober 2015

Resan norrut, del 5 Mot Tärendö

Efter besöket hos Monica i Nordingrå tog vi vägen till Sollefteå. Jag är inte bara trädgårdsintresserad utan jag tycker också mycket om fina textilier och ville så gärna besöka Textilarkivet när vi ändå var så nära. Ville se mer av Emma Wibergs damast och den knypplande spetsen från Ångermanland. Sedan körde vi mot Vilhelmina och därifrån blev det raka spåret, E45, mot Jokkmokk där vi gjorde ett stopp på Áttje museet innan vi fortsatte mot vårt mål, Tärendö. 




























Så här långt norr ut hade vi aldrig varit tidigare och inte hade vi kunnat föreställa oss att det längs vägen från Sollefteå och till Tärendö fanns nästan bara skog och återigen skog. 
Under veckan där uppe blev det både turer till fots i naturen och med bil till olika sevärdheter. En av dagarna åkte vi till Kiruna och på väg dit besökte vi Jukkasjärvi. Av ishotellet såg vi av naturliga själ inte mycket men i kyrkan såg vi Bror Hjorts vackra altartavla och



























visst var det en upplevelse att få se Kiruna och Lundbohmsgården
och det var väldigt intressant att se alla fotografier som fotografen Borg Mesch tagit när han vandrade runt i fjällvärlden under första halvan av 1900-talet








































men den största behållningen var naturen och jag förälskade mig 








































i myrarna, 
































lingonmarkerna,








































älvarna








































och gammelskogen.

Knott fanns det fortfarande ganska mycket av men tack vare hattarna med myggnät klarade vi oss från att bli helt uppätna. 








































Vi fick en helt underbar vecka i Tornedalen och många, många tack till Thore och Inga.

torsdag 22 oktober 2015

Plötsligt händer det

är veckans tema i Blommig Fredag.

Och nog är det så alltid.









































Helt plötsligt har daggrosens nypon fått en färg som passar så fint till de grågröna bladen






































och när man upptäcker strimlönnens, Acer pensylvanicum, fina frukter sker det också plötsligt.
För att inte tala om gräset, det där oansenliga som jag inte ens minns namnet på, som står i krukan vid yttertrappan hela året och som är så fint när det blommar. 









































Glasbärsbuskens, Callicarpa bodinieri var. giraldii 'Profusion', lila små pärlor brukar sällan komma plötsligt för de kikar jag efter redan i början på oktober. 









































De tillsammans med tidlösa och jätteverbena är trädgårdens primadonnor nu i oktober. Den lila färgen är så fin tillsammans med alla de olika höstfärgerna.

Fler inlägg på temat hittar du här.
Trevlig helg!

onsdag 21 oktober 2015

Resan norrut, del 4, Hos Monica ...

På väg från E4 och mot Fraxinus trädgård passerade vi en liten skylt med texten Visningsträdgård, öppet om vi är hemma (så tror jag i alla fall att det stod). Här måste vi stanna på tillbakavägen om det är öppet sa jag till min man. 








































Misstänkte redan då att det var Monica med bloggen Glad i Grönt som höll till här och att det var hennes trädgård som jag såg i sluttningen mot vägen.








































Öppet hade de, Monica och hennes man, när vi efter en relativt kort stund var på väg tillbaka mot huvudstråket, E4:an, och extra roligt var det att Monica kände igen mig från bilder på nätet. Inte förväntar man sig att bli igenkänd ca 100 mil hemifrån inte. 
Hos Monica blommade mycket och många, många olika slags bärbuskar och fruktträd fanns där. Min man och jag fick smaka på bär vi inte ens visste fanns. Med oss hem hade vi en vinbärsbuske med namnet ´Wilma'. En buske som får gröna bär. Bär som inte fåglarna kan se och som vi 'odlare' får ha för oss själva. 








































Rölleka, en 'kompletteringsväxt' tycker nog många,  är en växt jag försökt odla ett flertal gånger men den trivs inte här hos oss, tyvärr för nog är den vacker med sina blommor i olika nyanser av rosa. 


























Detta var bara ett av alla roliga och inspirerande möten med människor som mitt trädgårdsintresse har lett till. 

Vad jag menar med kompletteringsväxt skall jag återkomma till i ett annat inlägg.

måndag 19 oktober 2015

Tidlösetider

Har skrivit om Colchicum ett flertal gånger här på bloggen och visat likartade bilder men gör det ändå igen för just nu är det tidlösetider och de vitblommande Colchicum autumnale 'Alboplenum' och Colchicum autumnale 'Album' är så fina.










































Har planterat dem tillsammans med bronsstarr Carex comans, kopparstarr Carex buchananii och vanliga krolliljor. 








































Tidlösornas blad, de där fula och långlivade som dyker upp tidigt på våren gömmer sig bra bland krolliljorna och båda vissnar bort ungefär samtidigt. 








































Nu är det bara de vita tidlöseblommorna och de brunfärgade gräsen mellan buxbomskloten.








































Tidlösorna med lilarosa blommor passar väldigt fint ihop med alla höstfärgerna och är även de lätta att tycka om. Tyvärr har jag nog slarvat bort namnet på den här men tror att det kan vara Colchicum byzantinum. Skulle jag bara få välja en enda blev det nog den här även om den inte är vitblommande och








































trots att Colchicum 'Waterlily' blommar som finast just nu.


Hoppas nu du får en riktigt härlig höstvecka!