fredag 13 september 2013

Just nu,

har den första tidlösan eller nakna jungfrun som den också kallas, precis slagit ut sina blommor, 



Colchicum ’Glory of Heemstede’


men fler är på väg.  Colchicum autumnale 'Album'
De är säkra tecken på att hösten är här även om sommarkänslan fortfarande finns kvar.Temat i Blooming Friday den här veckan är - Vad blommar hos mig just nu? Fler bidrag hittar du som tidigare hos Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss.


Paton's Unique'


Fortfarande blommar pelargoner

'Harry Grey'

och fuchsior för fullt i krukorna och i rabatterna bjuder flox, klätterstormhattar och jätteverbenor på färg bland allt det gröna, som så sakteliga börjar övergå i gult.



Växter med starka blå och lila färger är som allra finast nu när deras grannar i rabatterna får sina brungulröda höstfärger, tycker jag.

Till slut lite Karel Capek: 'Jag säger er, att denna, den mognande ålderns blomning är mäktigare och lidelsefullare än den unga vårens oroliga och flyktiga upptåg.'


Trevlig helg!


tisdag 10 september 2013

Blooming Friday - Säsongen som gått

är temat i höstens första Blooming Friday. Missade starten i fredags men här kommer mitt bidrag.

Nog har tiden gått fort, precis som den brukar göra när man har det bra och bra har jag haft det. Sommaren har varit solig, varm och lång. Först idag, efter nattens regn, känns det som om hösten smugit sig in i trädgården.


Den tidiga våren, den kalla, varade extra länge men tillslut kom värmen och grönskan.


Försommaren, ljusgrön och skir och hela sommaren har man framför sig.


Hildasholm i Leksand ,


blommande vägrenar,


fjällvandring,


bad,


egna grönsaker


och en väldoftande sensommar. 
Nästan så jag känner mig redo för den kalla och mörka vintern, men bara nästan. Hoppas att vi får en lång och färgglad höst innan den kommer.

måndag 9 september 2013

Känner mig lurad...

Ett engelskt trädgårdsprogram, ett som handlar om trädgårdsägare som vill komma med i den Gula Boken, har lite av ett löjets skimmer över sig, tycker jag. I TV-programmet kommer en inspektör ut, går runt och kontrollerar om trädgården är bra nog att få vara med i boken. Några av kraven är att den skall bjuda på minst 45 minuters ’tittlust’, inte ha en massa ogräs och absolut inga tomma ytor med naken jord. 
Trots allt ligger det mycket i just det tänkandet om man går ut och bjuder in allmänheten till sin trädgård.




Själv gjorde jag en resa, med stora både förhoppningar och förväntningar, till Insjöriket i söndags, lockad av den fina broschyren.

Att vi ’trädgårdsnördar’ har olika växtintressen och olika inriktning på våra trädgårdar är bara spännande och allt behöver absolut inte vara perfekt men nog borde det ha ställts lite större krav på Insjörikets visningsträdgårdar, i alla fall de vi såg, men vi såg inte alla och besökte inga plantskolor. 
40 mil nästan helt i onödan gör att vi just nu känner oss väldigt besvikna, rent av lurade.


torsdag 5 september 2013

En åttaliters bunke

kunde jag plocka full med blommande luktärter idag. 


Det är framförallt för doftens skull som jag odlar luktärter, Lathyrus odoratus. Det finns, tycker jag, ingen annan blomdoft som kan mäta sig med just luktärternas. Den lär vara en blandning av basilika, tagetes, tibast, lavendel, jasmin, honung, rosor, pelargoner, apelsinblommor och magnolia så det kanske inte är så konstigt.


Har aldrig tidigare haft så fina och rikblommande plantor som i år. Är det den varma sommaren det beror på eller kan det vara sorten? Mammoth, tidig, stor och rikblommig står det i Runåbergs katalog och nog stämmer det.


Har vare sig slipat fröna med sandpapper eller nagelfil. Inte heller gjort jack i fröskalet med en kniv. Bara låtit fröna ligga i vatten över natten. Sedan sådde jag många, kanske 12-15 st i varje kruka och satte ut i växthuset. Detta gjorde jag i slutet av april. När plantorna blivit 6-7 cm långa planterade jag om dem. Nu hamnade de två och två i nya krukor. I månadsskiftet maj-juni sattes plantorna ut på friland och under första halvan av juli kunde jag plocka den första utav många, många buketter. Lite vatten ibland och några nävar hönsgödsel har gett god utdelning.


Väl avplockade står blommorna bara 2-3 dagar. Denna gång har jag gjort som en japansk forskare, Kazuo Ichimura, visat kan fördubbla hållbarhetstiden på luktärter i vas. Jag har blandat en lösning av 100 g socker / liter vatten och ställt blommorna i. Vem vet, nu kanske de håller sig fina hela helgen?



tisdag 3 september 2013

Bara på skoj

tror jag i alla fall ;-) står det ’Varning för grannen’ på en skylt i en fin och blomsterrik trädgård i Domsjö.


Den ’farliga’ grannen är en trädgårdsvän som vi för första gången besökte i somras. 


I hennes härliga trädgård blommade pionerna fortfarande fast det närmade sig mitten på juli 



och den mörka, nästan svarta krolliljan var som allra finast. 


Solen sken, vi pratade och pratade och hade en sådan där trevlig kväll, som man kan ha med vänner som delar ens intresse. Tack Bitte!


När jag kom hem fick mina två små krolliljelökar lite extra gödsel.  Vill att de skyndar sig att växa så jag snart får njuta av de nästan, bara nästan, svarta blommorna. 



lördag 31 augusti 2013

En andra blomning.

Kan inte minnas att jag någonsin sett Acer palmatum dissectum 'Viridis' blomma på ’riktigt’ under de drygt 10 år som vi haft den men varje sensommar de senste åren får Codonopsis grey-wilsonii både oss och besökare att tro att lönnar kan ha stora blå blommor.


Den kommer ur marken med smala, sytrådslika skott först i juni så det är lätt att tro att den inte klarat vintern.



Cornus 'Eddies White Wonder', en blomsterkornell, som blommar med vita blommor i juni har nu blivit klätterstöd åt den här trevliga slingerväxten, Aconitum albo-violaceum
och fått en andra blomning.


Trevlig helg!


tisdag 27 augusti 2013

Inte snabbt och lätt som på TV…

Lite före och efterbilder från landet. Vi drömmer om att slippa från mycket av gräsklippning och trimning och därför har vi tagit fram bergen och stenlagt en del ytor. Ja vi och vi, min man har gjort alla tunga jobb.

När jag igår tittade på gamla bilder såg jag att en hel del hänt under dessa sex år vi hållit på. Klart är det inte, det blir nog aldrig en trädgård, men vi har kommit en bra bit på väg.


Berget som min man lade ’nästan’ sista handen vid nu i helgen började vi röja för sex år sedan och så småningom  såg det ut så här.


Förra våren var vi många …..


Så fort stenarna kommit på plats fick mina pioner flytta ut från grönsakslandet.



Och nu är det nästan klart. Snart saknas bara bänken att sitta på.


Inte kunde vi tro att favorituteplatsen skull bli här



eller att vi skulle lyckas få till en trappa av natursten. 


Det är väldigt roligt att se sina idéer förverkligas :-) även om det inte går lika fort som på TV.



fredag 23 augusti 2013

Fortfarande riktig sommar.

Helgen kommer, om jag förstått väderprognoserna rätt, att bjuda på riktigt fina dagar och ganska varma kvällar, ca 20⁰. Kvällar att njuta av ute, tända ljus, svepa in sig i en filt och lagra sommar att minnas när kylan kommer.


Jätteverbenorna jag köpte i våras när Anja och jag besökte Lisebergs Trädgårdsdagar är nu riktigt fina och det är klätterstormhatten också.


Ripsen har ännu inte slagit ut, men snart …


Harry Grey, fuchsian, är full av både knopp och blommor 


och det är hortensian 


och skogsastern också.

Trevlig helg med mycket sol och värme!

onsdag 21 augusti 2013

Sensommar och dofter…

’Har ni märkt att trädgårdsodlare ibland släpper tyglarna i augusti? De är utmattade av tempot och trötta av det aldrig upphörande arbete som en trädgård medför (här håller jag inte med, trädgård är inte bara 'arbete' utan mest glädje och stunder av rofullhet) eller kanske lite uttråkade av sommarens ymnighet, och så låter de sina trädgårdar förfalla.’ Ur Tasha Tudors Trädgård.

Tittade ikväll på Trädgårdsonsdag, säsongens första program tror jag. Kul att de uppmärksammade Karel Capek och boken Ett år i min trädgård. Skulle jag bara få välja ut en enda trädgårdsbok så skulle jag välja den. Härlig ironi och djup kunskap i en och samma bok.
’Kom ihåg, att jag talar om örtagårdsägaren och inte om de där frukt och grönsaksodlarna. Må fruktodlaren stråla över sina äpplen och päron och grönsaksodlaren glädja sig åt den övernaturliga storleken på hans kålrabbi, pumpor och selleri; den verklige trädgårdsodlaren känner i alla sina leder, att redan i augusti är en omslagets tid. Det, som blommar, försöker redan blomma ut med fart. Nu kommer turen till höstastrar och chrysanthemum, och sedan god natt! Men – men än finns du, strålande flox, prästgårdsblomma….. ur Ett år i min trädgård.
Som grönsaksodlare i liten skala, har jag i sommar glatt mig åt bl.a. egen lök, sallad, rödbetor och potatis. 19 sättpotatisar gav god utdelning men ingen potatis fick någon direkt övernaturlig storlek ;-))
Liljor och flox blommar just nu för fullt och sprider sin väldoft.



För några år sedan var flox en blomma jag absolut inte tyckte om men efter ett besök i Anne Just trädgård i slutet av en septembermånad ändrade jag uppfattning.






Synd att floxen har en förmåga att snabbt växa till och bli till stora plantor. För mig hade de gärna fått ta flera, ja många, år på sig innan de hade fler än tre blomstjälkar.


Till våren är det dags att dela några av plantorna och gräva bort andra men just nu njuter jag av sensommarens dofter.