fredag 18 oktober 2024

Njutbara oktoberdagar, höstfix och lite tankar om våren.

I går konstaterade jag återigen att det är betydligt roligare att fylla krukorna på våren än som nu tömma dem inför vintern. Men när väl allt detta tråkiga är över kommer några njutningsbara månader då jag stänger av tankarna på trädgården och slipper bry mig om allt vad gräsklippning, gödsling, ogräsrensning, 


plocka luktärtsbuketter, 


skörda och ta hand om grönsaker, 


vattna både krukor och grönsaksland och allt eftersom klippa bort fröställningar på perenner som blommat över.


Snödroppslökarna som jag hittade nakna och vita på jorden under de vissna hostabladen för några dagar sedan har jag krukat in och ställt i en bänk med regnskydd för att kanske kunna driva till lite tidig blomning.

Höstkrokusens blad som dyker upp först till våren är inte särskilt roliga att dras med nästan in i juni 



men just nu när krokusblommorna lyser upp och ger färg åt trädgården inser jag att man får ta det onda med det goda.


Det gäller också tidlösan som nu blommat över för den här gången men vars blad redan börjat dyka upp i rabatterna. Blad som sedan kommer att stå där långt in i juni, nästan fram till midsommar. Älskar blommorna och njuter när de bara står där i rabatten i slutet av augusti men frågar mig ibland, hur mycket kan det goda uppväga det onda? Ganska mycket, i alla fall när det gäller just olika sorters tidlösor.

Här har de höstcyklamen vi har i trädgården snart blommat över och efter blomningen kommer vackra blad. Blad som under våren vissnar bort och bara försvinner i tysthet.

Jag älskar min (vår) trädgård men måste erkänna att jag ändå njuter när krukorna är tömda, frostkänsliga växter förflyttade till källaren, trädgårdsmöblerna intagna, vitlöken planterad och löven från trädgården tillsammans med komposterna hamnat i grönsakslandet.

Först efter jul, kanske annandagen, är det återigen dags att tänka på frösådder och våren som närmar sig. Ibland kan jag ha smygstartat lite och har jag det gäller det luktärtsfröer.

Luktärtsbuketter är ett måste och det är ju vintern också.

Allt gott och fortsatt fin höst!

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Visst är det trevligare att förbereda för våren, än att plocka bort och städa undan. Men det är ganska skönt att få en paus från trädgården. Beundrar dina stora buketter av luktärter, hos mig blir de inte riktigt lika stora. Antar att jag är dålig på att ge näring.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika! Luktärterna får ganska mycket gödsel, vattnar med
      guldvatten men också hönsgödsel som fått lösa upp sig i en spann vatten.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera