söndag 14 juli 2024

Väldoft i trädgården.

Även om jag  är osäker på liljornas namn blommar de vackert just nu och sprider sin doft i hela vår lilla trädgård.



Kanske kan dessa vara Lilium regale, Kungslilja.


De liljelökarna jag under åren planterat i trädgården har ofta inte stämt med namnen på de lökar jag köpt. I stället för de Lilium candidumlökar jag 2013 köpte på Älvsjömässan har det dykt upp vitblommande krolliljor. Visst är jag väldigt förtjust i krolliljor, inte minst vitblommande, men nog borde vi väl kunna ta för givet att namnen på de växter vi köper stämmer?


Men oavsett namn, är de helt underbara tycker både sniglarna och jag.


Just nu skiner solen här. Hoppas den gör det hos er också.

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Hos mig blir det inte lika många liljor i år, någon har ätit upp knopparna på många liljor. Visst händer det lite för ofta att det inte blir det man tror att man köpt. Är spänd på alla nya dahlior, för där kan det bli lite hur som helst. Har en väldigt rödorange lilja i odlingslådan som jag inte har en aning om hur den hamnat där, inget som jag har köpt. Likadant med en tulpan som plötsligt tittade fram i en blomrabatt. En väldigt vacker, ensam fransig tulpan, som jag tror är en Vincent van Gogh. Den kanske bara ville visa upp sig, den var så vacker så jag tror jag beställer några så den får sällskap.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej,det är underbart med liljor de poppar upp lite här och där när de har fått växa till sig under ett par år och de får det gärna göra.Tråkigt är det att även liljebaggen gillar dem men jag har lyckats att få bort dem även denna sommar med både vitlök och kaffesump och även med Tabasco då får de stå där och glänsa med sina vackra blommor i fred och jag får njuta av dess skönhet.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera