tisdag 23 april 2024

Julrosor, julrosor och julrosor...

Älskat julrosor lika länge som jag haft en egen jordplätt att odla på. En gång i tiden var jag noga med namn och rena arter var extra spännande. 

Numera är glädjen stor när en planta i trädgården verkar gilla livet och visar upp det genom en generös blomning.

Den här våren har julrosorna fått ett nytt liv. Många av plantorna har fler blommor än någonsin tidigare.


Helleborus hybridus 'Blue Lady' från Blomstergården 2003

Kanske tack vare guldvatten-vattningarna de fått under några år och den regniga sommaren vi hade förra året.  Om jag minns rätt sätter plantorna anlagen till nästa års blomning på sommaren och vill då inte ha det för torrt.



Under åren som gått har jag tagit död på riktigt många julrosor. Skakade inte av den torvjord de var planterade med i krukorna innan jag planterade dem i trädgården. Grävde då bara ett hål, satte ner jordklumpen, fyllde tillbaka den uppgrävda jorden och vattnade ett par gånger.


I stället borde jag klippt upp ev rotsnurr, skakat bort torvjorden från rötterna och blandat in den i den uppgrävda trädgårdsjorden innan jag planterade julrosen i det uppgrävda hålet och vattnade. Då hade plantans rötter haft en större chans att etablera sig istället för att torka bort i krukjorden under den kanske regnfattiga och varma sommaren.


De fula fjolårsbladen är sedan länge bortklippta och om en månad eller så är det dags att ta bort fröställningarna för att slippa massor med frösådder runt plantan nästa år.


Länge trodde jag att de dubbelblommande var
 sterila och därför inte klippt bort de vissna blommorna men runt Helleborus hybridus 'Party Dress' Gelb som jag för 20 år sedan köpte av J. Peters i Tyskland  


har nu ett flertal enkelblommande plantor dykt upp. Fina de också men det blir lätt för mycket av det goda på en liten yta.

Vår stjärnmagnolias halvt utslagna knoppar lyser bruna men julrosorna har klarat minusgraderna vi haft nattetid den senaste veckan riktigt bra. Tidigt på morgonen lutar de sig mot marken men det dröjer inte särskilt länge innan blomställningarna rest sig igen.

Nu önskar jag oss alla en mer solig och varm vår!



5 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Jag älskar Julrosor, och har äntligen hittat en plats där de trivs. Har några som blommat rikligt i år, och flera som är i knopp. Dina är helt fantastiska. Skall följa ditt råd vid plantering av de nya jag köpte på mässan, så de får en bra början. Hoppas kylan byts ut till lite värme snart.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika, visst är julrosorna oemotståndliga! Lycka till med planteringen.
      Allt gott! Birgitta

      Radera
  2. Hej, är det okej om jag följer dig?
    I så fall lägger jag till dig på min blogg lindasplantering.blogspot.com . Tycker själv om att plantera och alltid kul att läsa och få tips. Hälsningar Linda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Bara roligt om du vill följa mig. Skriver inte lika ofta som för några år sedan men då och då dyker det upp ett inlägg. Allt gott! Birgitta

      Radera
  3. De er så vakre! Hm. Ja, det blitt færre planter enn man "egentlig" har plantet. Ille hvordan man er i stand til å mishandle innkjøpte godbiter.
    Heldigvis er det mange som klarer seg, og som kan nytes! God helg.
    /Irene

    SvaraRadera