fredag 27 oktober 2023

Oktober snart slut.

Höstkrokusen och några höstcyklamen blommar 

och det gör fortfarande också den blåblommande klätterstormhatten.

Den där blå, blålila, färgen kontrasterar och förstärker allt brunt, guldgult och orangerött i trädgården just nu. Höstkrokusen både ligger och står som hårt rullade cigarrer i rabatten men när de kommer in i värmen 

slår blommorna snabbt ut och bjuder på sin doft, en doft av honung tycker jag.

Trots lite duggregn njöt jag av färgerna i trädgården i dag när vi plockade undan inför vintern. 

Både prylar och växter som behöver en övervintring med plusgrader fick flytta in och de som bara behöver regnskygg hamnade i växthuset eller under bord ute.

Vet egentligen inte om det beror på ren lathet från min sida eller om det är så att jag uppskattar grönska mer än färgstarka blommor som gör att jag gärna har funkior i mina krukor. Just nu när allt som inte är vinterhärdigt ute måste in är jag glad över att de stora krukorna är planterade med  funkior som jag kan låta stå kvar på sin plats hela vintern och när våren är här igen bara ge lite gödsel. Ibland behöver plantorna delas och då tar jag en uttjänt grensåg, sågar bort ca halva plantan och fyller på med ny jord. Sedan klarar funkian ytterligare 3-4 år i sin kruka utan mer omsorg än lite gödsel på våren.

Har precis haft glädjen över att fått fira min 75:te oktober tillsammans med barn, barnbarn, syskon och goda vänner. Bland vännerna finns M som med gitarr och sånghäften fick oss att sjunga en av mina favoritsånger, Inbjudan till Bohuslän. En visa som lyfter fram vår vackra natur, ger mig gåshud och får mig att minnas, inte minst föräldrar och svärföräldrar.

https://www.youtube.com/watch?v=LbPMc7Z9fiY

https://www.youtube.com/watch?v=xaJcIvXTvnU

Allt gott och fortsatt fin färgsprakande höst!



1 kommentar:

  1. Hej Birgitta!
    Får börja med att gratulera så mycket . Hipp hipp hurra!
    Höstens färger är riktigt vackra, trots alla sprakande färger blir det ett lugn över trädgården. När man väl har packat in allt för vintern, finns det inte så mycket att göra därute. Men vi som har lövträd har en hel del löv att kratta upp, de får bli skydd i rabatterna under vintern.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera