tisdag 10 januari 2023

En ny trädgårdssäsong ligger framför oss

och idag började den här oss. 

6-7° varmt, nästan vindstilla och stundtals solsken, lockade ut mig i trädgården. 

Skulle egentligen bara titta på snödropparna för att se hur långt de kommit, men både krattor och sekatör kom snart fram.

Höstens alla löv låg sedan november som ett tjockt täcke i rabatterna och när jag idag såg att en del av snödropparna redan påbörjat blomningen infann sig städlusten. Täcket är tjockt på många ställen, så tjockt att lökarna inte orkar tränga igenom utan förblir liggande under, blekt gula men ändå blommande. 

I trädgården försvinner tiden nästan med blixtens hastighet, för alltid finns nya upplevelser, både att göra eller bara se.

De där två timmarna idag avslutades med inkrukning av snödroppar som jag passade på att låna från trädgården nu när tjälen är borta. Snödroppskrukorna hamnade smutsiga och torra på soffan som står ute året runt för i morgon skall vi få regn igen. Hoppas nu de blir både rena och vattnade.

Länkar till TrädgårdsFägring där temat är En ny trädgårdssäsong.

Allt Gott!

4 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Vilket härligt inlägg, med snödroppar som kommit så långt. Just idag är det blött och grått och regnar, så det lockar inte alls att gå ut. Snödropparna får jag vänta på ett tag till.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Jeg giver dig ret i, at tiden flyver af sted, når man er i haven. Det var godt, du fik revet blade væk, så vintergækkerne kom til syne. Jeg gjorde det samme i dag og fandt blomstrende erantis.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  3. Oj, du är redan ute och påtar i trädgården, det var tidigt! Härligt med de första snödropparna!

    SvaraRadera
  4. Åh så skönt det låter och jag funderar på varför inte jag var ute... Ska ta en lov och titta till statusen hos både nya och gamla snödroppar. Ta och kruka några tror jag. Det är lite som att snöra på träningsskorna när jag inte har lust. Jag behöver inte träna bara snöra men när jag väl gjort så blir det så bra till slut.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera