tisdag 29 november 2022

Blommar nu i november och månadens bild.

Att hitta något i trädgården som blommar nu i allt det mulna och novembergrå piggar upp tycker jag. Inte minst om det går att ta in, sätta i en vas och med hjälp av värmen locka fram doften.

Hybridkejsarolvonet som brukar blomma vid den här tiden är 'överfullt' med klasar av små rosa blommor men för att kunna känna och njuta av doften måste blommorna in i värmen.

Grenastern 'Lady in Black' har haft en höst som fått den att visa upp alla sin vackra sidor. Den är just nu helt övertäckt med massor av små, små blommor.

Min rosablommande tibast gav upp och bara vissnade ner i våras men den vitblommande verkar tro att det redan är vår. Aldrig tidigare har jag sett den med utslagna blommor redan i november.

Månadens bild i november


Länkar till TrädgårdsFägring och önskar fortsatt fin advent.


söndag 20 november 2022

Inför advent,

ja vad gör vi då, städar huset, sanerar efter en sommar som delats mellan hemma och landet 

och lägger mossa på de numera nakna krukorna här i trädgården.

I år blev det inte bara mossa på jorden i krukorna utan också någon slags lav, fönsterlav, som jag inte vet namnet på. Den växer snabbt och täcker berghällarna i det vi kallar trädgården på landet.

De små krukplanterade granarna som klarat sommaren bakom garaget har fått flytta ut, flytta fram, för att återigen hamna i rampljuset.

Väldigt välförtjänst eftersom de lyckats överleva sommaren i både glömska och skugga.

Veckan som gått har vi planterat vitlöken och täckt jorden med löv. I sista minuten för under helgen har vintern börjat smyga sig fram och bjuder nu på både snö och minusgrader nattetid.

Grönkål, svartkål och några purjolökar fick stå kvar i grönsakslandet. Hoppas de klarar ytterligare några veckor, i alla fall om det inte blir alltför kallt.

Murbinkan som står på yttertrappan har länge trott att det fortfarande är sommar för den har bara blommat och blommat. En blomning som minusgraderna vi nu fått snart sätter p för och då skall den få flytta in i källaren. Där brukar den klara sig riktigt bra trots mörkret.

Blommat på har också penséerna gjort och ännu gör, hur länge det nu varar.

Knappt har vintern infunnit sig innan både många av oss trädgårdsägare och en del av växterna i våra trädgårdar upplever vårkänslor. Luktärtsfröerna från Blomstersafari kom förra veckan. De skall sås i mars och tills dess får de tillbringa tiden i frysen. 

Det är inte bara jag som känner en smula vårlängtan redan nu utan också både sniglar (tyvärr) och snödroppar som börjat dyka upp med gröna små spjut lite varstans i trädgården.

Ser fram mot advent och julen. Snön får gärna komma, måla marken vit och dölja sådant jag inte fått gjort i trädgården, trots intentioner. Veckan som kommer skall tomtar och andra gamla julsaker få flytta ut ur burkar, lådor och skåp och det där med trädgårdsfixet glömmas bort men infinner sig lusten skall jag som Isa göra små fina granar.

Länkar till TrädgårdsFägring och önska

Allt gott!

måndag 14 november 2022

Vackra blad

sätter färg på hösten och piggar upp trädgården långt in i november.

Eken jag inte längre vet namnet på har stått planterad i en bergskreva på landet sedan 2008. 

Den har växt sakta, kanske på grund av platsen, men har överlevt torra somrar och har stora, stora blad med vacker höstfärg. Blad som sitter kvar hela vintern.

Viburnum plicatum 'Summer Snowflake' ympad på stam har vi, sedan 3 år tillbaka två små träd av, ca 2 m höga, krukplanterade i trädgården. De har klarat vintrarna bra här på Västkusten men jag har gödslat dem för dåligt. Skall bli ändring på när våren är här igen för i år bjöd de bara på ett fåtal blommor.

Klockbusken, Enkianthus campanulatus, planterade vi 2004. Den har också växt långsamt, är nu bara ca 120 cm hög.

Det är inte bara buskar och träd med vackert färgade löv som ger färg åt trädgården i novembermörkret utan också del perenner. 

Inte minst grenastern Symphyotrichum lateriflorum 'Lady in Black' 

och skuggliljan som jag numera inte kommer ihåg namnet på. Kanske är det Tricyrtis formosana 'Dark Form'.

Hela hösten, hela oktober, har grenastern varit helt perfekt i buketter tillsammans med de sista jätteeternellerna. Buketter som stått fina i mer än 10 dagar.

Mörkret, regnet och novemberrusket är inte bara av 'ondo'. Det öppnar upp för andra möjligheter och intressen när trädgården ligger i vila.


Just nu har jag börjat brodera igen och jag njuter när jag sitter där i fåtöljen med nålen i högsta hugg och hörlurar i öronen. Underbart att slippa gå utanför dörren när regnet piskar mot fönstren.

Piggar upp i november är veckans tema i TrädgårdsFägring, klicka på länken så hittar du fler inlägg på samma tema.

Fortsatt fin höst!