tisdag 22 juni 2021

Rosavita skyar

svävar just nu över de där gröna och gröngulvariegerade rosetterna av lewisia och skuggbräcka och kvällssolen får dem alla att skimra lite extra.

Skuggbräckan, Saxifraga umbrosa, en tålig vintergrön marktäckare både i krukor, längs gångar och rabattkanter. 


Den kryper smygande in mellan både plattor och stenar och mjukar upp hårda linjer och klarar här i zon 2 oftast hela vintern som marktäckare även i krukor som står ute i alla väder.

Den här lilla bräckan, Saxifraga cuneifolia 'Variegata', 

som jag i säkert 10 år haft som marktäckare i ett flertal krukor, planterade jag förra våren även i den här urnan. 

Under sensommaren och hösten förra året tog den fart och täckte i våras in jorden helt. Den har inte fått vinterskydd alls utan stått på samma ställe i ur och skur hela tiden.

Lewisian med de små ljusrosa blommorna, Lewisia columbiana, odlar jag bara i kruka. 

Krukor som också står ute året runt men som vintertid hamnar nära husväggen för att få skydd mot allt regnandet.

Sist men inte minst daggkåpan med sina små silverkantade blad. Fjällkåpan, Alchemilla alpina

Även den perfekt som marktäckare både i större krukor, längs gångar och i rabatter. Visst är blommorna, de små gulgröna, riktigt söta men det är framför allt bladen jag förälskat mig i. Har här på bloggen skrivit om den tidigare men den är så fin så jag gör det igen.

Nu är försommaren ett minne blott. Fröställningarna av aklejor, allium, brunnävor och julrosor är bortklippta sedan igår och jag väntar bara på lite sommarregn som skall få de där klippta plantorna att vakna till liv igen.  

Glad midsommar och fortsatt fin sommar!

4 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Sköna fina saxifraga, som växte så fint i Farmors trädgård, vit rosa och röd. Försökte få dem att trivas hos mig men det lyckades inte. Kruka verkar vara helt perfekt. Fjällkåpan är riktigt vacker, har aldrig blivit riktigt förtjust i daggkåpan trots att den finns i min trädgård, men den här lilla är riktigt söt.
    Glad midsommar /Marika

    SvaraRadera
  2. Många bra tips! Skuggbräckan lägger jag på minnet. Den skulle platsa på flera ställen här.
    Önskar fin midsommar
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ursöta allesamman! Och tack för påminnelsen... Jag tog min S. umbrosa för given och en dag fanns den inte längre. Har hittat en ny nu. Men nu såg jag fjällkåpan och den ska jag gå ut och rädda idag innan den går samma öde till mötes. Det är så överväxt där jag odlade förut att jag glömmer bort en hel del växter.

    Ha en fortsatt fin midsommar! Carina

    SvaraRadera
  4. Skuggbräcka är en favorit hos mig den lyser upp där den står med sina så vackra blad och är en så fin växt att ha både i kruka och i rabatten.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera