tisdag 1 juni 2021

Solsken och värme!

Det är inte bara de tidiga pionerna som nu börjat blomma utan också syrenerna, akebian, 

azaleor, några rododendron, häxalen, buskpioner, blomsterkorneller, pärlbusken och snödroppsträdet.

Har i uppräkningen glömt att ta med  klematis, klockbuske och olvon.

I perennrabatterna trängs bl. a. blommande aklejor, allium, camassior, kaukasisk förgätmigej, inhägnde liljekonvaljer och nävor om utrymmet. Tillsammans skapar de en härlig mångfald som jag har svår att se mig mätt på. Älskar verkligen detta blommande 'kaos' som vi har i trädgården just nu och önskar  att jag kunde klara mig utan sömn tills honungsrosen blommat över i mitten av juli. Att istället för att sova få ligga där i sängen och känna doftstråk av akebia, liljekonvalj och syren leta sig in genom det öppna sovrumsfönstret.

Nu är nu och nu är det som allra vackrast i både naturen och våra trädgårdar. Inte har vi då tid att sova? ;-))

3 kommentarer:

  1. Så sant, inte har man tid att sova nu! Nu vill man maxa tiden ute i trädgården och bara ta in alla intryck. Gillar ditt "kaos"!

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Så vackert hos dig. Syrenen blommar här också men pionerna får jag vänta på. Tydligen har jag bara valt sena sorter. Så skönt att njuta av dofter och fågelsång.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Det ser vidunderligt ud hos dig! Jeg er så glad for at sove, at jeg ikke drømmer om at holde mig vågen, men du kan da i det mindste sove i den dejlige duft fra alle havens blomstrende skønheder:)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera