måndag 21 september 2020

Vill inte

men vad hjälper det.

Hösten är ju här i alla fall. Kalla dimmiga mornar, soliga och varma dagar,


ibland lite regn, fina cykelturer, givande svamprundor, 


sköna promenader med hunden Greta och hennes matte och njutbara stunder i både grönsaksland 


och trädgården här hemma. Egentligen, om jag bara tänker efter, är hösten riktigt härlig trots mörkret som bara kommer tidigare och tidigare.


Så fina tomater som i år, odlade på friland i vårt grönsaksland, har vi aldrig fått tidigare och fortfarande finns halvmogna att skörda. Väl inomhus i värmen mognar de snabbt.


Egentligen är jag mest förtjust i blåblommande växter under hösten. De blå blommorna passar så fint tillsammans med allt brunfärgat men här i trädgården är det nu framför allt rosalila färger på det som blommar. Inte fel det heller för kombinationen av lila, brunt och rött är svårt att tävla mot.


Rosablommande klätterstormhatt.

Vajande gräs och vackert höstfärgade löv.



Prydnadspumpor och prydnadsäpplen, en fin kombination.



Tidlösornas tid är nu och fina är de också.


Nävan 'Rosanne' en långblommare som fortfarande blommar rikligt och dess blommor passar alltid in i trädgården oavsett om det är sommar eller höst.

När jag för många år sedan blev trädgårdsintresserad visste jag inget om vare sig buskar, träd, vacker höstfärg, fina frukter 


eller perenner som blommar tills frosten tar dem. Lite har jag under åren lärt mig men mycket återstår om nu bara lusten finns med.

Länkar till TrädgårdsFägring.

Fortsatt fin september!

5 kommentarer:

  1. Ja, "lidt" har du lært:)
    Din have er bare så skøn på alle billeder, og det kommer ikke af sig selv.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Alla år man hållit på ha gett en del erfarenhet. Hade jag bara varit 50 år skulle jag kanske vågat mig på att göra om trädgården men nu är det bara att njuta av det man har, inte minst i dessa coronatider då trädgården är guld värd.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Alldeles underbara bilder. Så vackert.
    Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta,
    Vackra bilder från en vacker höstträdgård. Och visst har du lärt dig "lite". Hoppas lusten hänger med länge än. Så fint.
    Allt gott!/Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jag älskar också de blå blommorna nu och av precis samma skäl. Din korg med pumpor och prydnadsäpplen - så snyggt! Men du har ett säkert öga vet jag.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera