fredag 25 september 2020

Krukoman

har jag varit nästan hela mitt vuxna liv och jag tycker ofta mer om blomkrukorna än om växterna som jag har i dem. Inte minst gamla fina krukor från Bo-Fajans,Gabriel, Gefle, Gustavsberg, Laholm, Nittsjö, Rörstrand, 

Upsala Ekeby och Örebro Fajans men också de gamla terrakottakrukorna från olika tegelbruk här i Sverige. Att de har någon nagg eller lagning gör mig inget för de har en form och en patina som nu nästan inte kan köpas om man inte har tur och hittar dem i en antikaffär eller loppis. 


Jag skriver bara nästan för Gränsfors finns kvar och där trodde jag det fortfarande tillverkades terrakottakrukor, svensktillverkade hållbara krukor, med det tycker jag inte framgår av deras hemsida när jag gjorde ett besök nu i kväll, men jag kan ha fel. När jag skriver hållbara menar jag att de krukor jag har från Gränsfors klarat vintrarna ute utan att gå sönder, men då står de torrt, skyddade från regn.

Har på senare tid förstått att jag inte är ensam om att älska gamla blomkrukor, terrakottakrukor. Under vår Skåneresa för några veckor sedan hittade jag många bevis och det gjorde mig nästan varm om hjärtat.

På en bänk vid Wanås Slott stod små ekplantor planterade i terrakottakrukor, 

kanske frösådder från den stora Snapphaneeken i närheten.

Hos Karl Fredrik på Eklaholm såg vi många, många..


Önskar att fler såg det vackra i dessa gamla krukor, som ofta har en fin patina, som något man vill omge sig med och inte som något skräp att köra till tippen för att sedan besöka en trädgårdshandel för att köpa nya från t.ex Asien. Inte på grund av dessa coronatider och för att vara pk utan för att de är så himla fina.

Obs! Detta är ju bara vad jag tycker...

Länkar till TrädgårdsFägring.

Trevlig Helg!

5 kommentarer:

  1. Det finnes mye fint av krukker. Liker spesielt de på første bilde. Ikke veldig langt fra der jeg bor finnes https://www.krukkegaarden.no/ . Liker bare å gå og titte der :)

    SvaraRadera
  2. Krukor som de i första bild har jag haft nån enstaka av och - korkat nog - gjort mig av med. Istället borde jag samlat ihop till ett stilleben. Tänk vilka möjligheter att skapa en varierad men harmonierad miljö du har med dem. Men det är tur - jag ångrar inte saker jag gjort. Däremot står det travar av lerkrukor på olika ställen under tak, vill inte de ska frostsprängas. För när jag hittat en form jag gillat har jag gärna köpt flera i olika storlekar för harmonins skull.

    Fint inlägg! Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  3. Uppsala Ekeby krukorna på första bilden de är så vackra det är något visst med gamla krukor de har en viss charm.Trevlig är det även att se att de gamla terrakottakrukorna åter börjar komma till sin rätt igen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta!
    Så fina dina Uppsala Ekeby krukor är , har nog inte sett dem i verkligheten. Däremot har jag en hel del vanliga lerkrukor, och letar extra efter dem på loppis. Tycker de är snygga att bara stapla på varandra.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Jag har en enda Uppsala Ekeby-kruka som är efter min mamma. Den är gul och ser ut som dina på översta bilden. Terrakotta är det bästa som finns. Jag har en del fina gamla men som du säger, dom är inte helt lätta att få tag på. Och inte blev jag glad när maken dammsög lite för yvigt och slog ner en av dom i golvet. Han undrade hur det gick med blomman men jag sörjde krukan som gick i bitar.

    Ha en fin kommande vecka!
    Anita

    SvaraRadera