torsdag 3 september 2020

Åren går så fort

att det numera ibland är svårt att hänga med.

För några veckor sedan köpte vi en Malus 'Coccinella' som enligt etiketten skall vara buskformad och det hoppas jag den förblir. När jag efter hemkomsten sökte efter information om den på nätet ser det ut som om den kan bli 7-8 m hög. Men då är den ju inte buskformad och det var ju en sådan vi köpte så den vi har blir förhoppningsvis nog inte så hög ;-). Föll för de mörka bladen och frukterna men de mörkrosa blommorna i maj är också fina.

Jag är väldigt förtjust i daggrosen,Rosa glauca. Den har hela säsongen vackert daggigt olivgröna blad, 


r massor med små enkla nyponrosliknande blommor i juni 



och fina nypon i augusti, september. 
För ett numera ovisst antal år sedan, minnet har ju bara blivit kortare och kortare, planterade jag en liten fröplanta av just den, 



som jag fått från Anja, i krukan vid trappen.

Den växte sig hög men med bara en enda gren. Länge tyckte jag det både var fint och lite sparsmakat 

trots att en del besökare hade helt andra åsikter.

Lusten till förändring i trädgården har länge legat på lur men tog ny fart tidig våras. Att få något nytt, något annat och gärna spännande i den där krukan vid entrén stod högt på önskelistan. Något som klarar vinterns regn och rusk lika bra som daggrosen. Det var en av anledningarna till att vi åkte till Vågsäter tillsammans med goda vänner i början av augusti. Var, om inte där, hittar man något som sticker ut?

Vi, läs jag, föll för två växter. En rödbladig apel, Malus 'Coccinella' och Rhododendron viscosum, en sommarblommande azalea, en vildart med vita doftande blommor. Att det blev just Malus 'Coccinella' berodde på de mörkröda bladen och de vackra frukterna.

Växterna vi hade med hem hamnade i viloläge bakom garaget men i förrgår då slet min man hårt för att få daggrosen och fjällkåpan ur krukan vid entrén. Båda höll sig kvar med både näbbar och klor men efter mycket slit och lite grävande längs krukans kanter släppte de taget.

I dag har jag planterat buskapeln, Malus 'Coccinella' och som underplantering i krukan återigen använt fjällkåpan.

Planteringsjorden jag använde innehöll biokol men jag blandade också i benmjöl och barkmull. Skakade av all lös jord från buskens rötter och blandade den med tidigare jordblandning innan den användes för plantering. Hoppas nu jag gjort rätt och att Malus 'Coccinella' inser att den är en buske som kommer att trivas länge i kruka och att min man har krafter kvar om så där 10 år när det återigen är dags för växtbyte i krukan.

Länkar till TrädgårdsFägring.

I morgon är det fredag och snart är det helg!

Trevlig helg!

14 kommentarer:

  1. Malus 'Coccinella' var en ny, spännande bekantskap. Vacker med de mörka bladen och svartröda småäpplena. Hoppas den kommer att trivas (och hålla sig liten) i krukan. Hoppas också att ni hittar en ny plats för daggrosen.
    Allt gott. /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika, tack för din kommentar. Visst ser 'Coccinella' spännande ut. Daggrosen har jag också på landet så den som stod i krukan har hamnat på komposten.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Jeg har en lignende Malus i haven, som jeg plantede sidste år, men den hedder Freja. En buskformet, rød paradisæble med bittesmå mahogni-farvede æbler. Og jeg elsker den. Hvis den bliver 9 m høj bliver jeg også skuffet:)
    Tænker det handler om hvordan den er podet - og på hvad - og i hvert fald vil din krukke nok holde væksten nede.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla! 'Freja' känner jag inte till men det finns ju så många vackra prydnadsaplar. Att den är krukplanterad har säkert stor betydelse för storleken, i alla fall hoppas jag det.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Härligt och inspirerande inlägg! Oj hoppas den håller sig som buske, 7-8 meter kan vara lite väl bra :)
    Ha den finaste av lördagar nu...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti!
      Fortsatt trevlig helg till dig också även om det har hunnit gå en hel vecka.
      Birgitta

      Radera
  4. Hehhee Birgitta! Du passar på;-)
    Ja, herreje! Veckorna består numera av fredagar och måndagar. Sommaren är ruskigt kort. Den mörka årstiden är fortfarande liiiite längre.
    Roligt att du har kvar den rosen. Jag gillar den också, men har inte kvar min i kruka.
    Ha det superdupergott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      Klart man måste passa på när tillfälle bjuds för precis som du skriver, tiden går rysligt fort. Rosen från dig har nu hamnat på komposten men vi har en stor fin buske på landet.
      Ha det gott och fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. Daggrosen en riktig snygging, men det kommer säkert att bli minst lika fint med nya växterna. Ibland behöver man lite förnyelse.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette!
      Visst är det precis som du skriver att ombyte förnöjer och det är alltid spännande att prova något nytt.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  6. Aw, this was an extremely nice post. Taking the time and actual effort to generate
    a really good article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don't manage to get anything
    done.

    SvaraRadera
  7. Hej Birgitta!
    Gillar din ros, vacker färg och riktigt vackra nypon. Ditt nyinköp ser riktigt fint ut, hoppas den klarar sig länge i krukan.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Ja den rosen har verkligen finfina nypon men det är ändå både roligt och spännande med något nytt i krukan.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera