tisdag 28 juli 2020

Luktärter är ett sommarmåste.


Säsongens största luktärtsbukett kom min man hem med idag efter ett snabbesök på landet och grönsakslandet. 


Nu har den stora buketten flyttat in till 
köksbordet och sprider sin doft i hela huset.






Det är i grönsakslandet som jag odlar mina luktärter men i år har jag också planterat den låga 'Bijou Blue' 



i några krukor jag har på altanen och där blommar de överdådigt fint, kanske tack vare regelbunden gödselvattning.
Redan i april planterade jag ut de förgrodda plantorna både på friland och i krukorna. De stod länge och stampade innan de började växa till för våren var kall här på Västkusten. Men efter regelbunden gödselvattning med omväxlande både guldvatten och hönsgödsel, kan jag nu plocka stora doftande buketter av t.ex
Charlie's Angel
Heaven Scent
High Society
Prince of Orange
Rosy Frills
Scarlett
Bijou Blue

En doftande sommardröm jag inte vill vara utan och jag länkar som tidigare till TrädgårdsFägring.

Ha det sommargott trots lite kyla och regn.

Birgitta

3 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Vilken fantastisk bukett. Sent kom jag på att jag inte sått luktärter i år heller. Det blev inget av dem. Kanske var fröna för gamla. Men nästa år får jag inte missa.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Vilken ljuvlig bukett han plockat och så fint att färgerna satt som i 'kvarter'. Jag har väl lyckats lite bättre i år men har en bra bit kvar :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Blir lite sugen på 'Bijou Blue' till nästa år. En söting!

    SvaraRadera