torsdag 18 juni 2020

Svor gjorde jag inte direkt


men nog muttrade jag lite fula ord för mig själv, över allt ogräs som i år dykt upp på många platser i trädgården, när jag igår gick där och klippte bort överblommat, rensade och vattnade både rabatter och krukor. Misstänker att ogräset kan komma från den pelleterade hönsgödseln, men säker jag inte och vad det är för slags ogräs vet jag heller inte, 



men det finns nästan överallt i hela trädgården så varifrån kan det annars komma?
Nog kunde det väl räckt men alla de där spanska skogssniglarna som återigen verkar tycka lika mycket om trädgårdens växter som jag gör.
Men trots ogräs och sniglar älskar jag min lilla 'plätt' här på Jorden och just nu blommar pioner 



Paeonia 'White Innocence' och jättevallmo 


för fullt. 


En del rosor har börjat slå ut. Den här heter Rosa chinensis mutabilis x trier.


Krolliljorna är nästan som allra vackrast precis när de nedersta  knopparna börjar slå ut, tycker jag 


och extra roligt är det att i år kommer några frösådder jag gjorde för många, många, år sedan att blomma. Skall bli spännande att se blomfärgen, hoppas den blir vit, lika vit som den här från Bitte.






Med knoppar kommer återigen Lilium martagon 'Arabian Night' 



och Lilium martagon 'Claude Shride'. Helt säkert på grund av att jag förra året var frikostig med den där(höns)gödseln.


Kommer med knoppar, massor av knoppar, gör också de krukplanterade luktärterna, Lathyrus odoratus 'Bijou Blue'



och Slöjsiljan, Ammi majus, som jag planterat ut många plantor av både i rabatten här hemma och bland kålplantorna på landet 



och den där stjärnflockan med grönvita blommor lyser upp det mörka hörnet utanför köksfönstret.

Tiden går så fort så ibland är det svårt att hänga med 




men solen skiner just nu för det mesta, snart kanske jag vågar bada mer än fötterna och i morgon kan vi fira midsommarafton, inte nyårsafton som jag påstod för några dagar sedan.
Länkar till TrägårdsFägring.

Glad och trevlig midsommar till er alla!

7 kommentarer:

  1. Tack för titten in In i din trädgård. Ja vissst älskar man sin plätt på jorden. Fin krolliljor, värdefulla blommor och dyra att köpa. Jag blev tvungen att flytta en del av mina för mannen kom på att han skulle bygga ut huset. En ovanlig orangeröd sort som nu är halvvissen. Vad kul att du har spridit gröna vinbär från norr! Jag minns än hur förvånad jag blev när du stod på gården! Ha en riktig skön midsommar. Kram/ Monica

    SvaraRadera
  2. Förstår att du älskar din trädgård och är så glad att få följa med genom dina bilder och se den jag också.

    En glad och trevlig midsommar till dig också!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Den där underbara färgen på din jättevallmo hade jag också tidigare - i år är den inte lilarosa alls utan enbart varmt rosa. Men...dom gör ju som dom vill, då självsådda!
    KRAM OCH trevlig midsommar, här blir det inte så mycket att fira i år...../Susie

    SvaraRadera
  4. Det er en fin serie af stemningsfulde billeder. Der sker så meget i haven lige nu, at det er svært at følge med, selvom aftnerne er lange og lyse. Jeg giver dig ret i, at liljerne er smukke, når blomstringen lige er begyndt.
    Glad midsommer!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Det där eländet känner jag igen. Den får gula blommor och är nån slags mellanting mellan tistel och maskros. Så eventuellt har fröna kommit med vinden.. Jag har fullt av små klöverplantor precis överallt. De kommer från kogödseln men hur de hamnat där??

    Så vackra bilder och visst är det ljuvligt och lyxigt att ha sin egna plätt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Vi har også fået en del ekstra ukrudt i år, jeg er næsten sikker på at det kommer med det hestemøj vi har tilsat bedene. Vores beder har virkelig brug for det, så vi må finde os i ukrudtet og bare få det luget væk.
    Din ammi majus, som hedder Kongekommen på dansk, er så fin, jeg elsker skærmblomster.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  7. Nog är det konstigt att vintern är så lång och försommaren går så fort? Man hinner knappt njuta!
    Ogräs har jag också mängder av, men kan inte skylla på annat än min undermåliga rensning ...
    Nu måste jag ut och se efter hur mina krolliljor mår!

    SvaraRadera