lördag 9 maj 2020

Bara några bilder från en härlig lördag i maj 2020.

Humleblomsterbuketten


jag plockade igår under skogspromenaden står på köksbordet och ute blommar det för fullt i både krukor


och rabatter.



Malus 'Maypole' till höger


Arisaema med variegerade blad, vet inte vad den heter.

Med det numera långa håret spretande åt alla håll, har inte vågat gå till frissan på grund av coronaviruset, och iklädd gamla urblekta knäbyxor har jag skrotat runt och haft en fin dag i trädgården. Det finns säkert många som undrar över hur man kan njuta av att gräva bort växter som brett ut sig lite väl mycket, vattna krukor, rensa ogräs, klippa sniglar och kruka in växter, delningsväxter, till sin svärdotter men det har jag gjort. 


Har också tagit mig tid till att sitta en stund under det lilla blåregnsträdet som i år kommer med många knoppar, tittat extra mycket på de sockblommor som börjat blomma 


Epimedium fargesii 



Epimedium 'Amber Queen'



 Epimedium myrianthum 


Epimedium 'Togen'

och räknat knopparna i några av pionerna. De är många fler än på länge. 


Gissar det beror på att jag gödselvattnat plantorna med antingen guldvatten eller flytande näring på flaska. Detsamma gäller de


Trillium jag har i trädgården. De sista åren har de fått ordentligt med gödsel och det har gett resultat i form av många fler blommor.

Länkar till TrädgårdsFägring.

Ha det gott och fortsatt trevlig helg! 




23 kommentarer:

  1. Jag blir bara så glad av ditt inlägg! Det utstrålar så mycket härlig vårglädje, blomsterglädje och trädgårdsglädje. Gillar översta bilden på humleblomstren .. jag jag tycker om alla dina bilder men den var häftig med skärpan enbart på de två blommorna. Så härligt det låter med ett blåregnsträd. Det kommer att bli vackert när det slår ut.

    Önskar dig en fin söndag!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Anita!
      Visst har vi härliga tider just nu även om kylan smyger sig in.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Det låter som ljuv musik i mina öron att använda tiden som du beskriver. 3 sockblommor - fargesii, myrianthum och 'Togen' - var har du hittat dem? Tycker det är svårt att få tag i sorter i Sverige men nu har Gerbianska börjat ta in nya och spännande. Men eftersom jag har en stor lund vill jag ha fler som täcker marken.

    Guldvatten, flytande gödning - borde använda det mer. Om inte annat för att det blir trevliga pauser att gå runt och filosofera med vattenkannan :)

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      De två arterna kommer från England och Desirable Plants, Epimedium 'Togen' har jag köpt av Ulf Sill. Guldvatten tror jag är underskattat, inte minst med tanke på att svavelpionen i år har 12 knoppar, så många har den aldrig tidigare haft.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Det är skönt att ha en trädgård, som hjälper till att skingra tankarna. Och i trädgården kan man se ut hur som helst, växterna klagar inte. Vilka skönheter du har. Får nog gödsla min Sarah, från att ha haft över 35 blommor, blev det inga förra året.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Det där med gödsel har jag nu förstått betyder mycket mer än man tror.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Oh, hvor skønne billeder fra din have!
    Jeg forstår godt du hygger dig i haven i de gamle bukser og corona-frisure. Det er den dejligste måde at tilbringe en fridag på!

    Hav en dejlig søndag også!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Med gamla slitna byxor och yvig frisyr kommer man ganska lång även i dessa tider.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. Vackert väder i en vacker trädgård!
    Vi hade fantastiskt väder här i Wales igår också, men dag är det blåsigt och kallt.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena!
      Här har kylan krupit ner mot minusgraderna. Trodde länge vi sluppit ifrån frosten men när jag igår såg vaxklockan förstod jag att Kung Bore varit på besök även hos oss. Här är det fortfarande ganska blåsigt och kallt. Men bättre, varmare väder är på gång.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  6. Godt å kunne holde på i hagen i disse tider:-) Deilig å holde på samtidig som man kan nyte alt som spirer og gror rundt seg.Det ser riktig frodig og fin ut hos deg nå!
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eirin!
      Visst är det så att trädgården betyder extra mycket nu i dessa virustider. Här saknar vi regn för att få se den extra fin och frodig, men kommer tid, kommer råd.
      Ha det gott och fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  7. Vi är flera här som förstår precis vad du menar med att ha roligt i trädgården! Jisses, vi har ju längtat efter detta hela vintern! Har man dessutom så mycket fint som du har, så finns det inte många nöjen som är bättre.
    Nu ska det bli guldvatten här i min trädgård också, det är alltför många plantor som inte bjuder på så mycket blommor som jag skulle vilja.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anni!
      Den där svavelpionen om fört en tynande tillvaro har just nu 11 knoppar som är på väg att slå ut. Leve guldvattnet!
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  8. Magiska bilder och jodå, det KAN vara kul att rensa ogräs och gräva land! Det kallas trädgårdsglädje :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Rensat ogräs idag också och hoppas jag lyckats ta rötterna av allt fröogräs.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  9. Lekre bilder fra din magisk vakre hage :-)) Du har veldig mange lekre bispeluer! Og jeg må vel ut å gjødsle litt tenker jeg :-)) Fin ny våruke til deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ranten!
      Ja gödsla lite mer, är absolut inte fel.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  10. Sikke mange fine Bispehuer du viser :-)
    Det er bestemt ikke mærkeligt, at du kan lide at være og arbejde i haven, det er videnskabelig bevist, at det gør os godt :-)
    Flot Arisaema og Trillium, jeg skal da vist til at gøde mine lidt mere.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Fick söka översättning på Bispehuer men när jag fick den var ju det namnet helt förstålig.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  11. Birgitta! Har du inte bara ännu en gång överträffat dig själv som mästerfotograf! Du skulle säkert kunna få en kvickrot till något attraktivt...Helt magiska bilder som jag skulle vilja ha som en bok att bläddra i. Mycket, MYCKET, vackert.

    Tusen tack för visningen!
    Ha det gott!
    ...zzz...Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      Tack för dina lovord! Själv ser jag mycket oskärpa och annat grums i bilderna.
      Men att fotografera när inlevelsen uppenbarar sig är väldigt roligt och den känslan ser jag ju också hos dig och i dina bilder.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
    2. Du förmedlar en så stark inlevelse och känsla och kärlek i bilderna där "oskärpan" bara accentuerar känslan ytterligare. Jag får rysningar av behag i kroppen när jag får närstudera t.ex. sockblommor...
      /Anja

      Radera