fredag 17 april 2020

Har en salig blandning


av växter som blommar i trädgården just nu. 



Nunneört i många färger,


scilla, violer, vivor av olika slag och vårstjärna, allt i en enda stor och i ett par dagar underbar röra. Längre än så tycker jag sällan att den där mattan är vacker för i längden blir det för mycket färgblandningar.   
Älskar egentligen dem alla men inte i de massor som nunneörten, scillan och vårstjärnan visar upp.


När jag en gång i tiden planterade scillan såg jag framför mig bara den underbart djupblå färgen som blommorna har och trodde inte ens i min vildaste fantasi att den var så spridningsbenägen.



Det samma gäller egentligen också nunneörten. Under årens lopp har jag fallit för sådana som har blommor i ljusa, ibland nästan vita färger och så en riktigt röd. 


Trots det dyker det nu upp många med blommor i olika lila nyanser.
För att lugna ner och lite hindra ytterligare fröspridning plockar jag stora, stora buketter av scilla och vårstjärna 


och rensar bort den nunneört som har blommor i smutsgrå lilarosa toner. Egentligen skulle jag ju också gräva bort de oönskade knölarna men dit har jag inte kommit ännu och kanske aldrig gör heller, men nog är det en balsam för själen när det färgmässigt lugnar ner sig, i alla fall lite, tycker jag.


Länkar till TrädgårdsFägring och veckans tema är - som balsam för själen-
Här har vi fortfarande lite kallt på nätterna, det har blåst en hel del men solen skiner och det är trots vinden underbart att vara ute. Slånen slår ut sina knoppar endera dagen, björken, i alla fall några, har musöron och häggen lyser ljusgrön.

Trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. Nog är det underbara dagar både vad gäller vädret och blomsterprakten! Din röda nunneört tycker jag väldigt mycket om, så vacker! Men visst är det mer scilla i år än det brukar vara? Jag tycker i alla fall att det är så här hos mig, men inser att det kan bero på att jag är mer ute i trädgården nu.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anni!
      Det kan säkert vara som du skriver att vi upplever mer av både färger och växter i trädgården i år när vi skall hålla oss hemma.
      Ha det gott och fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
    2. Såg att du hittat in till dubbelhakorna :-) Vi är inte så aktiva där, men det finns många bra recept. Hoppas du gillar något när du provar och om du har lust kan du väl skriva en kommentar vid det receptet för det underlättar för andra läsare. Kram!

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    På våren får det gärna vara färgsprakande. Vi har haft soligt och fint, men det blåser kalla vindar. Hoppas att det blir lite varmare som de lovat. Scillan är fin, fick en tuva för några år sedan. Den har inte spridit sig hos mig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Marika!
    Även här tog det tid innan jag såg särskilt mycket av scillan men sedan bara fanns den där i massor. Har man den planterad i gräset under träd och buskar är det bara fint om den kommer i massor men jag som har en liten trädgård har den i en rabatt och där tar den för sig lite väl mycket. Så här i efterhand hade jag önskat jag planterat lökarna i gräsmattan.
    Ha det gott och fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Mmm jag klarar inte heller en jätteröra av färger mer än kortare stunder. Så en del av de du berättar om ska jag samla ihop och placera på olika platser i utkanten av trädgården. Där kan de få bilda mattor - så enfärgade som möjligt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Hoppas du bjuder hem mig när det är dags så jag kan få njuta av dina olika vårmattor i trädgården. Känner mig nästan lite avundsjuk på din stora trädgård.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Hittade till dig genom Anita med bloggen De fyra blomsterhaven och ser genom kommentarerna hos dig att vi har ytterligare en blogg vän genom Anni.
    Vilken blomstring du redan har, så vårlikt.
    Vi ligger före här i Wales, men tror snart Sverige är ikapp.
    Njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena!
      Så roligt att du hittade hit. Har ett flertal gånger besökt din blogg men inte lämnat någon kommentar. Wales och GB är ju föregångslandet när det gäller trädgård och så många ögonstenar man finner där hos er. Hoppas du klarar dig från virussmittan som härjar både hos er och oss.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera