torsdag 9 januari 2020

Fortfarande vinter...


Visst har jag både beställt och fått hem fröerna till grönsakslandet men de får ligga där i korgen tills slutet av februari, början på mars. Då skall jag så luktärter, vars fröer just nu ligger i frysen, och annat jag vill ha som behöver sås tidigt.
Innan dess skall jag  bara njuta av dagarna, stickningen, den gråmulna vintern och själva livet.
Ja, vinter och vinter, här känns det nästan som vår. Trollhassel,


tibast, 


snödroppar, vintergäck och cyklamen har börjat blomma. Något som jag upptäckte först i går eftersom jag vänt ryggen åt det där med trädgård ett tag nu och ägnat mig åt stickning istället.


Nu är Bohuströjorna till mina svärdöttrar färdiga, 


Blå Blomman och 


Blå Dimman. Så roliga att sticka.

Har återigen gett mig i kast med tröjan Marple av Marie Wallin. 


Den har vilat i korgen i mer än ett år för jag tyckte den blev för stor, men kanske kan den ändå bli riktigt bra. Glad att jag lyssnade på Tant Kofta, struntade i resåren och lade upp för mönstret direkt med maskor som går att plocka upp.

Länkar till TrädgårdsFägring och temat Säg hej till publiken. Att cyklamen, Cyclamen coum, redan blommade var igår en riktig överraskning, tyvärr blev bilderna suddiga.

God Fortsättning på 2020!

10 kommentarer:

  1. Härligt - trollhasseln blommar inte här... ..tror jag men en iris stog i knopp en knopp som visade färg. Tröjorna blev jättefina. Har gjort samma sak här en mönsterstickad tröja från ett Rowanmönster. Men "struntade i resåren och lade upp för mönstret direkt med maskor som går att plocka upp." - vad är maskor som går att plocka upp?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Har använt en tråd blankt broderigarn och en 'orginaltråd' vid uppläggningen. Lite pilligt att plocka upp uppläggningsmaskorna men det gick. Hoppas jag förstod dig rätt :-)
      God Fortsättning!
      Birgitta

      Radera
  2. Birgitta!
    Det måste vara rena drömmen att vara din svärdotter :-)!
    Visst är det härligt att få njuta av årstidens lugn - oavsett vad man kallar den för - men för egen del börjar otåligheten sätta sig i fingrarna. Antagligen för att jag inte har stickat något....
    När jag ser vad som har kommit upp hos dig undrar jag om vi bor på samma landsände. Du har uppenbarligen behagligare klimat hos dig än vad jag har. Men hybridjulrosorna och cyklamen har stora knoppar även hos mig.

    God fortsättning till dig och Sune!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      God fortsättning till er också. Tiden går så himla fort, redan mitten av januari, så snart är våren här på riktigt. Skall bli spännande att se vad som händer med och i trädgården innan dess. Vill passa på att gratulera dig så här i efterskott. Är det redan åtta år sedan vi var med och firade din födelsedag?
      De senaste dagarna har det börjat klia i trädgårdsfingrarna så jag har varit ute och plockat bland vissna löv och vinterståndare. Tusan vad många 'mördarsniglar'jag har klippt huvudet av.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Helt fantastiska tröjor, vackert mönster. De blev säkert uppskattade.
    Så fint med snödroppar redan, här dröjer det nog ett bra tag till. I natt fick vi några snöflingor, solen skiner från en blå himmel.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Snödropparna målar inte marken vit men många av dem lyser vackert vita med sina hängande små klockor. För att slå ut behöver de både sol och värme och det dröjer nog. När det blir lite fler som börjat visa färg i rabatterna skall jag plocka en liten bukett. I värmen slår blommorna snabbt ut och då doftar det vår.
      God fortsättning!
      Birgitta

      Radera
  4. Oj, har din tibast börjat blomma redan. Har en vit som blommade så fint förra året, måste nog titta till den tror jag. Får ju inte missa den bara för att det fortfarande är "vinter"!
    Och så tröjorna ... så jättevackra!

    Ha en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita och god fortsättning på 2020.
      Hoppas din vita tibast kommer med många blommor även i år. Här har jag tre stycken i en liten grupp och alla blommar riktigt överdådigt.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Så härligt att se lite vårbilder i detta höst?mörker. Glad att se att några bloggar i min länklista fortfarande lever och frodas, såsom din. Tittade in i min egen blogg häromdagen och kände det var dags för lite uppdatering och fann att många bloggvänner försvunnit precis som jag gjorde för några år sedan. Får väl se nu om jag kan hålla den vid liv..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för din kommentar och god fortsättning på 2020.
      Såg när jag 'klickade' på ditt namn att du även har en bokblogg, spännande.
      Just nu läser jag En svavelgul himmel av Kjell Westö. En bok jag blivit mycket förtjust i och som är svår att lägga från sig.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera