söndag 8 december 2019

Får jag lov att presentera


är veckans tema i TrädgårdsFägring och jag har valt att lyfta fram blomsterkornellen Cornus 'Eddies White Wonder'.


Den vi har är det 15 år sedan vi planterade och den har stammats upp och klippts ganska hårt eftersom den står utanför köksfönstret och inte får bli för stor. Att den hamnade just där berodde på informationen vi fick när vi köpte den, en skyddad plats där vinden inte kommer åt, särskilt inte nordanvinden. Här står den också relativt torrt och klarar det riktigt bra, men visst vattnar jag när vi har torra somrar.
Bästa tiden för klippning är under jas-perioden, juli, augusti och september.


Det tog några år innan den började blomma men det berodde nog på storleken. Den vi planterade var ganska så liten.
De mörkgröna bladen får ofta en vacker höstfärg som kan skifta åt orange och rött. Blommorna är gröna när de börjar slå ut i slutet av maj men blir mer och mer vita ju större de blir.


Den är härdig t o m zon 2 enligt information från nätet men har man ett skyddat läge klarar den kanske zon 4, tror jag.
En verklig favoriter här i trädgården, men numera har jag ju bara sådana kvar ;-).


Här har vi julpysslat med barnbarn under helgen. 



Vi använde oss av korallkornellens röda grenar,Cornus alba 'Sibirica' och gjorde stjärnor. Vad bra att vi inte behöver måla dem, tyckte Simon.

Ha det gott och fortsatt trevlig advent!

6 kommentarer:

  1. Ja, korneller kan meget og jeg holder også af dem. Her i haven har jeg et rodskud fra en eller anden koreakornel, som også blomstrer i hvidt når den bliver større. Jeg ved ikke hvad den hedder, men dens "forældre" har meget vandrette grene og meget smukke efterårsfarver. I dette første år er den vokset ganske godt, så jeg er optimist.
    Fine stjerner i de røde kornelgrene!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  2. Blomsterkornellen ny för mig, men det kan ju bero på att jag håller till i just zon 4 och inte har så många skyddade ställen. Korallrornellen däremot är en favorit till julpyssel och dekorationer. Fina stjärnor!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Blomsterkornellen er et godt valg, hvis man skal udvælge en enkelt plante. Jeg holder meget af blomsterne, der både er smukke og holdbare. Vi har tre koreakorneller i haven, og de tiltrækker sig altid stor opmærksomhed i blomstringstiden.
    Jeg giver Simon ret, det er så besværligt med maling og alt, hvad der følger med af rengøring.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Cornus vacker. En bra idé att plantera det vid köksfönstret!

    SvaraRadera
  5. De olika kornellerna är så vackra och Eddie var en av de första jag läste om... Har flera andra men ingen Eddie. Såg era härliga stjärnor på instagram och redan innan har jag tänkt att visst behöver jag buskar med färgade grenar. Du spädde på tanken :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Saved as a favorite, I love your website!

    SvaraRadera