lördag 2 mars 2019

Grönsaker bland perennerna.


Ätligt som pryder sin plats i rabatten är temat i TrädgårdsFägring den här veckan.
Något sådant odlar jag nästan inte alls hemma i trädgården. Möjligen kan tomater, chili eller aubergine som går att odla i kruka ibland smyga sig in bland pelargonerna i växthuset


men annars är det prydnadsväxter som gäller här. Så hos oss passar temat, blommor att njuta av i köksträdgården, betydligt bättre :-).

Grönsaksodlingen som vi har på landet har numera blivit en ganska så het passion.



Min man kör gödsel, gräver ur komposter, vänder jorden som jag krattar till på ytan innan jag tar fram fröpåsarna och sår samt planterar de förodlade grönsakerna och blommorna. Maken är den som tar upp färskpotatisen även om jag är där och krafsar ut de största ett tag innan han kommer med hackan och jag skördar grönsakerna och plockar blommorna. Favoriterna bland blommorna i köksträdgården är luktärter,





reseda 


och ringblommor i olika färger.



I år har jag fallit för en för mig ny ringblomma om heter Calendula officinalis 'Calexis Orange'. 



Starkt orange och med väldigt rufsiga blommor. En blomma som det verkligen skall bli spännande att odla och plocka buketter av. Luktärtsfröer har jag fortfarande många av, så många att de kanske varar mitt liv ut. Förvarar dem i frysen och enligt Cecilia Wingård håller de sig då hur länge som helst. Resedafröerna från förra året hoppas jag gror även i vår. Reseda var en av mormors och mammas älsklingsblommor och den doftar ljuvligt. Lite oansenlig men finfin tillsammans med orange ringblommor.

Trevlig helg!

10 kommentarer:

  1. Så vackra, röda sallatstorn du har i odlingen. Tänk om man kunnat få dem att nå upp bland luktärtorna vilken kombination. Jag är nog som du och tänker mer medvetet på prydnad bland det ätliga. En sak jag tänkt på är att potatis har fantastiskt vackra blommor.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Carina!
    Visst blir salladsplantorna fina, inte minst de rödbladiga, när man inte hinner äta upp alla utan de får gå i blom. Håller med dig, en del potatissorter har väldigt fina blommor.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. kära fru Glädjekällan.Dill och svartkål kan ibland slinka blad perenner hos mig. Dillen speciellt kan bli riktigt fin bland perenner. Och, vem kan vara utan luktärter? Du tycks lyckas särskilt bra. Har du någon hemlig groningsrecept?
    Tack för den välskrivna och fina reportaget om Epimedium. Jag ska ta upp minst en planta och ha i kruka i år enligt ditt tips!
    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja!
      Skall också återigen ha epimedium i kruka. Det är några år sedan sist.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. De redan har jag haft svårt att hitta användnig för men tillsammans med ringblommor kan hag verklugen tänka mig den. Mycket av det blommiga i rabatten är båderligt och gott, inte minst blommor, fast man inte tänker på det. Du odlar nog mer ärligt än du tror.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette! Reseda och ringblommor är som gjorda för varandra :-)
      Säkert är det som du skriver att det finns mer ätbart än jag tror men det gäller att känna till vilka man kan stoppa i sig.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Härliga blommor du visar! Själv odlar jag inte något ätbart utan håller mig till vackra växter, fast det är OK om dom både är ätbara och vackra. Kanske det blir några tomatplantor också för jag älskar tomater. Men dom kommer aldrig ut från växthuset, jag äter upp dom på plats! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie!
      Har jag tomater i växthuset gör jag som du. Äter upp dem på plats.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Her hos os har vi adskilt køkkenhave og prydhave. Alligevel har vi altid et par rækker blomster i køkkenhaven, en række med Solsikker af forskellige slags og en række Morgenfruer. Det er for øvrigt en virkelig fin Morgenfrue du viser.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  7. Morgenfrue, vilket fint namn på ringblomman.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera