fredag 12 oktober 2018

Topp


struntar i flopp för de är så många och jag hoppas de försvinner om jag bara låtsas som inget, vänder ryggen till och tittar på det som är vackert just nu så som 


skuggliljan 


och höstkrokusen.

Hela sensommaren har den stora rabatten mellan huset och växthuset känts ful och tråkig. I månader har jag funderat över vilka förändringar som behöver göras för att få den finare och gärna mer lättskött. Idag, när kvällssolen lyckades bryta igenom molnen samtidigt som jag var ute och rensade ogräs mellan plattorna och sopade gången till växthuset och komposten både kändes och såg den där fula rabatten helt perfekt ut. 


Det gäller kanske bara att ha ljuset på sin sida och rätt glasögon på näsan för att inse att inga förändringar behövs.
Just nu försöker jag tänka så för orken tryter ibland men lite har jag ändå rört om här i trädgården. Många, många, aklejor har idag hamnat på den kommunala komposten,


de vita krolliljorna från Bitte har fått ny växtplats i den där stora tråkiga rabatten och för att täcka in jorden 


under arisaeman med de fina variegerande bladen, där jag säkert grävt bort tio aklejor, har jag delat trädgårdens vackraste lungört, den med de helt silverfärgade bladen, 


Pulmonaria 'Tim's Silver' och den vitblommande vårärten, Lathyrus vernus, tusan vilka rötter den hade. Båda är gamla trotjänare som funnits men i många år. Vårärten härstammar från Åbergs Trädgård utanför Ystad 2007 och lungörten från ett besök i Tyskland och Alpine Peters 2004. 
Hoppas nu de skall trivas sida vid sida, täcka marken så där lagom för att släppa fram snödroppar och vintergäck. Men jag misstänker att jag får hålla ett öga på den där vårärten med de kraftiga rötterna.

Vad andra trädgårdsbloggare tycker om veckans tema i TrädgårdsFägring, Topp eller Flopp, hittar du här.
Trevlig helg!

18 kommentarer:

  1. tycker rabatten ser frodig och fin ut, tycker du ska vara nöjd kram stine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stine! Det är nog som du skriver, man måste någon gång känna sig nöjd även om man känner lust för nytt.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Bedet skjer skikkelig fint ut, og det er vel på denne tiden en ser om det trengs forandring. kos deg i sommertemperatur:-)Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eirin, ja nog är det nu det är tid för ev. förändring. Plantor som skall flyttas eller grävas bort, nyinköpta växter och lökar som skall ner innan vintern kommer.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Jag har också kommit till insikten att det är rätt bra i trädgården, jag behöver inte fler perenner (snarare färre) och några nya rabatter behöver jag absolut inte gräva upp. Trist, men så är det när kroppen börjar säga emot och inte gilla alla nya "vilda idéer" man får!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie!
      Vet inte om jag skall hålla med dig om att det är trist att inte vilja ha fler nya växter. Numera börjar jag tycka det låter både roligt och spännande med människor som lyckas skapa fantastiska trädgårdar med 'fådda' och egenuppdragna växter. Växter som är tåliga och som snällt växer ut och blir större. Men det är nog så att var sak har sin tid och nu kanske de riktigt vilda idéernas tid är förbi.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Ler glatt när jag läser om flopphanteringen... Jag för ju in priserna för allt jag köper och skulle så enkelt så kunna dra ut alla 'floppar' och det de representerar ekonomiskt. MEN det kommer aldrig hända. Glömt är glömt och lämnar utrymme för en ny topp.

    Rabatten ser väldigt vacker ut i ljuset du visar. Lungörten ser ut som en liten pärla med sitt bladverk.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, gör som du, för in både inköpsår, priser och var eller av vem jag köpt växten. När den dött rödmarkerar jag den och numera när jag går in i växtlistan ser den nästan ut som en stoppsignal. Det har hänt att jag av nyfikenhet summerat de där röda siffrorna men minnet är kort som tur är och trädgården är ju ens hobby.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Skuggliljan var en ny vacker bekantskap och inte behöver du göra om rabatten, allt har sin tid, och den har sin tid nu. Ha en fin höstsöndag!/Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica, tack för din kommentar. Hur härdig skuggliljan är vet jag inte riktigt men Tricyrtis hirta blommade för fullt och i stora bestånd när jag besökte Kyoto under oktober för ett antal år sedan.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Bara en massa topp ser jag! Magiska bilder som vanligt...
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Nog har vi en fantastisk höst efter den där helt underbara sommaren men nog undrar man lite och skräms över vad det kan bero på.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  7. Haha, jag hade aldrig kunnat ignorera flopparna eftersom jag har en guldfisks minne och gör om samma misstag om och om igen om jag inte skriver dem 'på näsan'. Underbara växter hos dig. Tim's silver var en läckerbit.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta, visst är 'Tim's Silver' en fin lungört och när det gäller minnet är det inte bara du som lider brist på det.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  8. Det gäller verkligen att se saker i rätt ljus och ibland med andras ögon. Så tänker jag ofta om ogräs - från gatan ser det bara grönt ut, den passerande som kikar in i min trädgård har ingen aning om att det är ogräs ...

    Många fina toppar hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anni, jag tycker som du, det finns mycket vackert i växtvärlden som går under namnet ogräs.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  9. Hej Birgitta!
    Vacker skugglilja, och en helt otrolig krollilja, det är nog den finaste jag sett.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maribel, ja i år har krolliljorna verkligen varit fina. Kan det kanske bero på den varma sommaren?
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera