måndag 16 juli 2018

Vallmo - kornvallmo


Tänkte bara så lite vallmo, Papaver rhoeas, mellan purjolöksraderna. Trodde de skira blommorna skulle sväva så fint mellan alla stela lökblad.




De där pyttefröerna har blivit till en flikbladig grön matta med taggiga knoppar som i dagarna börjat slå ut. Nu syns nästan inte purjolöken alls på ett ställe. Det var nog där jag vände påsen upp och ner för jag trodde det var slut på fröerna. Just där har purjolöken nästan helt försvunnit in i detta taggigt gröna som nu lyser av röda vallmoblommor. Vallmon är så vacker att jag inte vill rensa bort den utan jag hoppas att purjolöken klarar lite mörker ett tag. Den växer ju tills långt in på hösten och kan skördas hela vintern om det inte blir någon tjäle.


Personligen tycker jag vi har en underbar sommar men tänker ofta på alla lantbrukare som inte har vatten eller får fram foder till sina djur. Nu när vi i torkans spår uppmanas i media att 'Köpa svenskt kött' så kan jag svara: - Det gör vi alltid. Hellre lite mindre portioner och inte lika ofta.
Länkar detta inlägg till Trädgårdsfägring och där hittar du många spännande trädgårdsbloggar.

Hoppas ni kan njut av sommaren och grilla svenskt kött :-))

2 kommentarer:

  1. Hej, hej Birgitta!
    Här har du en kornvallmoälskare! Men, den röda undviker jag och försöker få liv i en misslyckad sådd från vintern då 'Mother of Pearl' hägrade framför mina ögon. Har haft den många gånger men den gillar inte vårt, i normala fall, blöta klimat. I år är ju förutsättningarna andra och den sällskapar med nöd och näppe i hop med en spanjorska i en stooor kruka på berget! Glömde nämligen ta hand om sådden på ett bra sätt. Värmen kom ju tillsammans med snösmältningen i maj hos oss .-)! Så det kan gå ;-)

    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Så vackert Birgitta! Kornvallmo har jag drömt om många gånger och sått ett antal gånger. Men den gillar inte min hantering uppenbarligen :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera