onsdag 13 juni 2018

Tur att man kan ändra sig.


I lördags på växtmarknaden i Uddevalla träffade vi på ett ungt par som ansåg att tagetes är en tantblomma och det har jag också nästan alltid tyckt, bortsett från kryddtagetes, men numera är jag ju tant så det kanske inte är så konstigt att jag börjat uppskatta denna, bland många trädgårdsentusiaster, ganska så illa sedda växt. Fast enligt Blomsterlandet är den numera en riktig trendblomma.
Det är inte särskilt längesedan som de första tagetesplantorna fick komma in i trädgården 


och då på grund av att färgen på blommorna var så fin tillsammans med den rostiga krukan de planterades i. 


Förra sommaren när vi  gjorde en resa till Skåne träffade vi på spännande tagetes i en ny färg 


hos Annika och helt underbara krukodlade Linnétagetes, Tagetes erecta, en röd tagetes som sägs härstamma från Linnés trädgårdar i Uppsala, 


i Den Engelska trädgården på Österlen.
På trädgårdsmässan, Nordiska Trädgårdar, i Älvsjö träffade jag på ytterligare en tagetes jag bara var tvungen att köpa fröer till. Den heter Tagetes 'Alumia Vanilla Cream'.




Blommorna har hittills vare sig blivit vita eller månskensgula men är fina ändå med sin ganska ljusgula färg.
Här har Linnétagetesen ännu inte börjat blomma, men knoppar finns  och snart slår de ut. Hoppas nu blommorna blir lika fina som de vi såg i trädgården på Österlen förra sommaren.

Fortsatt skön sommar!



13 kommentarer:

  1. Jeg har nu altid været glad for Tagetes, bare ikke lugten af dem 😀
    I nogle år kunne vi ikke have dem i haven på grund af snegle, men nu har vi ikke så mange snegle, så jeg må hellere prøve igen, det er nogle fine eksemplarer du viser.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Det är bara kryddtagetesen som jag har på friland. De andra är krukplanterade och klarar sig därför bra från sniglar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag har också varit anti mot tagetes i många år, men kryddtagetes har jag odlat sen några år tillbaka. Och i år har jag gått helt bananas och har en Tagetes hörna i trädgården. Vi får se hur plantorna kommer att utvecklas som jag drivit upp ed olika sorter...återkommer:)
    Rost och gult var snyggt!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merja!
      Visst är det roligt att upptäcka nya sidor hos sig själv. Hoppas din hörna blir som du tänkt.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Så snyggt med den orange tagetesen i den rostiga krukan ! Här har du en till tant som snöat i på tagetes - ingen sommar utan Linné- och kryddtagetes i köksträdgården.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser med spänning fram mot att knopparna på Linnétagetes skall slå ut.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta!
    Har alltid haft lite svårt för Tagetes,men när jag såg dotterns som hon planterat i trädgårdslandet, så undrade jag varför. Köpte frön till en mörk sammetstagetes, men de blev aldrig sådda. Nu ser jag att jag har fått dem helt gratis med plantjorden, skall bli spännande att se vad det är för färg.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maribel! Alltid spännande innan första knoppen slagit ut. Hoppas du blir nöjd!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Här har du en tant till som gillar tagetes :) Tacksamma och blomrika och ska visst hålla sniglarna borta också, då kan de ju inte vara fel!
    Önskar dig en solig helg...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Ja blomvilliga är verkligen tagetes men här är sniglarna ganska förtjusta i dem. Har jag dem i krukor brukar plantorna få vara ifred.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  7. Dina krukor är superfina och de ser ut att vara specialgjorda till dina tagetes. Allt går i vågor och nu är det tagetesvåg. Det är ju kul när det kommer fler sorter. Synd att de hör till sniglarnas favoriter, men i kruka fungerar det säkert bättre.
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Det er noe av det beste meg hagelivet at man kan endre seg og skifte smak akkurat som man vil. Jeg "oppdaget" Tagetes for noen år siden og har hatt mange ulike sorter. Det er jo så mange fine varianter. I år har jeg sådd Linnè og Kilimanjaro. Flotte fargesterke bilder. Som vitaminer og det behøver vi i hagen.

    SvaraRadera