fredag 14 juli 2017

I bilen på väg hem förra söndagen

efter att ha firat vårt äldsta barnbarns åttaårsdag 


kom ett meddelande på Messinger från en snödropps och trädgårdsvän om att Galanthus plicatus 'E.A.Bowles' fanns till salu på eBay.
Att handla snödroppar på eBay hade jag aldrig tidigare gjort men innan kvällen var slut hade jag köpt tre stycken.

Margery Fish och E.A. Bowles är namn som ganska ofta dyker upp när det handlar om trädgårdsväxter och nu har jag dem båda två planterade i trädgården i form av favoritväxten, snödroppar.



Galanthus 'Rodmarton Arcturus' kunde jag inte motstå på grund av besöket på fina Rodmarton Manor 




under snödroppresan i februari. Där fanns just då inga snödroppslökar till salu så jag kände mig härligt tvungen när väl tillfälle nu dök upp.



Galanthus plicatus 'E.A. Bowles' har funnits på önskelistan sedan länge, länge. Mr Bowles, en stor trädgårdspersonlighet, växtjägare och plantman som blev hela 89 år, har blivit nästan odödlig på grund av att ha sitt namn med på många olika växter. T.ex 'Erysimum 'Bowles's Mauve', Carex elata 'Bowles Golden', Viola nigra 'Bowles Black'och Pulmonaria officinalis 'Bowles Blue'.



På ett litet antikvariat hittade jag under snödroppsresan en bok om E.A. Bowles och hans trädgård på Myddelton House av Mea Allan. Från början var boken och läsningen tänkt som ett spännande sommarprojekt men jag måste erkänna att texten kräver så mycket av mig att jag ännu inte kommit särskilt långt i boken trots att snart halva sommaren gått.


Galanthus 'Margery Fish' en enkelblommande snödroppe som beskrivs så här i boken Snowdrops av Bishop, Davis and Grimshaw. 'Within its division, this snowdrop is unquestionably one of the most distinct... It was found in 1987 growing in the famous ditch garden at East Lambrook Manor and has fittingly been named after the great plantswomen who once garden there'.



Först när Margery närmade sig de femtio började hon bli intresserad av trädgård. När jag läser i boken We Made a Garden verkar Walter, hennes man, med sina ganska så egensinniga idéer ta all hennes kraft och uppmärksamhet. Vad hon tyckte var av underordnad betydelse trots hon under de 20 sista åren av sitt liv arbetade i trädgården 18 timmar om dagen. Hon grävde, planerade, planterade, undervisade och skrev 8 böcker och massor av brev. 20 år med lust och passion för det där med trädgård.
'Vi gjorde misstag, ständiga misstag, men de var i alla fall våra egna, precis som trädgården var vår egen.'

Även Margery Fish har många växter uppkallade efter sig. Här har jag under många år haft en vacker smalbladig lungört som hette Pulmonaria saccharata ‘Margery Fish’, men nu finns den inte med längre.

Margery Fishs böcker är rolig läsning, i alla fall de två jag läst, trots att de är på engelska. Härligt att läsa om hur hon med både humor och list ofta till slut lyckades få sin vilja igenom trots Walters ganska snäva idéer och hur hon släpper lös växter som Walter inte tyckte om, när han inte längre kunde ha några åsikter.

Vet att många snödroppsfans tycker att nu när lökblasten vissnat och lökarna gått i vila är bästa tiden till att dela bestånd, plantera om eller köpa nya.
Hoppas nu de där lökarna jag planterat tar sig och helst kommer med blommor i februari - mars nästa år för jag vill väldigt gärna se dem alla i full blom.

Ha det sommargott!
Osäkerhet men ändå full kontroll

5 kommentarer:

  1. Vilken vår du har att se fram emot. Kan redan längta efter dina snödroppsinlägg, för oss andra att njuta av på avstånd. Här försökt med en olika namnsorter men det är svårt här.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Men så kul för dig! Hoppas de belönar dig med blommor i vår...men först njuter vi av NU:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Oj, kan riktigt känna din lycka över dessa lökar :) När man varit på jakt efter något under en längre tid blir lyckan total när man verkligen hittar det man söker :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Så kul. Förstår lyckan över att hitta det du önskat så länge och kanske tänkt att du skulle ha kunnat få tag på under Englandsresan. Hoppas nu lökarna är av bra kvalitet så att du får se dem blomma och att de förökar sig fint.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Å så kul att du fick fatt i önskade snödroppslökar. Nästan så jag frestas... Nej, jag ska vänta. Hoppas du visar bilder framöver dock :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera