fredag 3 mars 2017

Blommig Fredag - Vårtecken

Denna halvsoliga marsfredag har jag återigen legat på knä längs rabatterna och rensat bort sådant som var visset och dött. Tjälen har helt släppt taget och jorden börjat andas igen.


Snödroppar 


och tibast målar trädgården i vitt. Snökrokusen visar lite, lite färg, 


vintergäckens gula knoppar är fortfarande knutna


och snödropparna, visst är de vita men svävar gör de inte. Alla väntar precis som jag på mera sol.

Njuter av årets första vårmånad är det inte bara jag som gör. 


Ett vårtecken den också, tyvärr.

Veckans tema i Blommig fredag är vårtecken och fler inlägg på tema hittar du här.

Trevlig helg.




18 kommentarer:

  1. Ser helt ljuvligt ut i din trädgård. Vit tibast står högt upp på önskelistan.
    Har också börjat lite med rensingen i rabatterna och hittade 87 snigelägg i rotsystemet på en trift som jag drog upp och skulle kassera. Skönt att slippa den kläckningen!
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vitblommande tibast är verkligen fint. Den började blomma lite försiktigt redan i slutet av december.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Så deilig at våren har kommet til deg, og blomstrene titter fram i bedene. Her har de feilmeldt sol i flere dager, men i dag ser det endelig ut som om den skal skinne fra skyfri himmel. Ha en fin lørdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du fick en lördag med sol från molnfri himmel.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Nu är det stor skillnad, där du är och här där jag är. Snödropparna är åter under nysnö.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor ju i ett avlångt land så nog är det skillnad. Det verkar som om vintern kommer tillbaka i morgon, även till oss här i sydväst.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Om det håller upp ska jag också ge mig ut och rensa lite försiktigt idag. Blev inspirerad av dig. Tibast är en växt jag saknar och det är vit jag vill ha. Kommer ihåg doften som ljuvlig.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med den vitblommande tibasten även om den med rosalila blommor är fin den också, särskilt till julrosor.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Blev så glad idag när vintergäckens knoppar lyste gult i rabatten :)
    Hoppas det inte blir något bakslag med snö.
    Men än kan mycket hända på snöfronten...

    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta


    SvaraRadera
  6. Usch, några sniglar har jag inte sett ännu men jag har å andra sidan inte börjat i rabatterna. Men snart så börjar jag också, så fort solen tittar fram :) Nu är det en ljuvlig tid: Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Ja nog har du vår när det är tjälfritt. Härliga bilder, ja, utom den sista. Fördelen med vår tjäle är väl att vi slipper sista bilden...Skön söndag/Monica

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder du visar.
    Här är det långt till att växterna vaknar, men det är något som jag får se framemot.
    Idag så har vi minus 13 grader och sol så det får bli en ny skidtur.

    Tibast det har jag inte , undra om den klarar sig här hos oss.Jag får undersöka det den är så dekorativ.

    Ha en riktigt fin Söndag

    SvaraRadera
  9. Så fint, blev överlycklig då jag såg de första snödropparna igår, två stycken, inte i min trädgård, men hos dottern.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  10. Man får passa på när det är lite torrare. Helgen har ju varit våt så det har inte blivit något pass ute och nu är det ju snö på gång också.
    //Helene

    SvaraRadera
  11. Här har vi förstås hård och djup tjäle fortfarande, blir mycket avundsjuk på dina fina snödroppar! Men snigeln är jag gärna utan...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Skønt ser det ud - nu er det forår!

    SvaraRadera
  13. Jag trodde att jag skulle få ägna helgen till att göra det du gjort. Började bra i fredags eftermiddag men på lördagen när jag vaknade var det snö och minusgrader igen. Så det blev växthussysslor istället!

    Dina bilder ser så härligt vårliga ut!

    //Veronica

    SvaraRadera
  14. Javisst njuter vi av den första vårmånaden. Det finns många härliga vårtecken hos dig om man jämför med hos mig där bara snödropparna precis börjat titta upp. Men jag kom just på att jag köpte en vit tibast förra våren. Den måste jag gå ut och titta på. Men troligen kanske den är för liten ännu för att blomma. Förhoppningen är att den blir lika fin som din.

    Önskar dig en skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera