fredag 5 augusti 2016

Iögonfallande

just nu är hortensiorna i sina ljusa pastellfärger och då tänker jag framför allt på olika sorter av Hydrangea serrata. Har visserligen bara två stycken, de står på landet, men fina är de och vackert lyser blommorna i augustiskymningen. 



























De har sedan 2012 bara funnits där i rabatten och krävt så gott som inget av mig. Tidigt på våren klipper jag bort det som finns kvar av de vissna blomställningarna men det är också allt. De växer relativt sakta, mer på bredden än höjden. Vad de heter vet jag inte för jag har varit ganska slarvig med att spara namn på växter jag planterat där.


























De sista veckorna har jag funderat på vilka perenner jag skall gräva bort för att ge plats åt några hortensior även hemma i trädgården. Vill gärna få njuta av den blomningen även här. 

Har haft lite svårt att föreställa mig hur det skulle kunna bli men tror nu jag kommit på vad som skall bort och hur jag skall göra.

I morgon bär det norrut här i Bohuslän och jag har under senaste veckan gått igenom växtlistan så jag vet vad jag vill ha när vi kommer fram. Ljusa, ljusa pastellfärger skall det vara på blommorna och färgen får gärna dra åt det blå hållet.

Trevlig helg!


5 kommentarer:

  1. Förstår din förtjusning! Har länge planerat en hydrangearabatt här men annat har kommit emellan. När orangeriet med omgivning är färdigställt ska det banne mig bli av! Synd att du inte sparat namnen, skulle gärna ta emot tips.
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  2. Håller med om att H. serrata är fina. Den erfarenhet jag har är att de också är väldigt stadiga coh bra. Läcker blå färg på dilderna.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. De är ju alldeles underbara men jag misslyckas var gång som jag plantera dessa. Vad gör jag för fel? Ge mig tips. Tack :)
    Önskar dige n riktigt skön helg

    SvaraRadera
  4. Väldigt vacker blå nyans på den första! Jag fastnade för H serrata när jag vandrade runt i japanska parker. Fotade av en skylt där de namnsatt alla sorter jämte en bild av var och en. Sen hittade jag en liten vit här i Sverige :)

    Lycka till med inköpen!

    Carina

    SvaraRadera