torsdag 18 juni 2015

Prydliga trädgårdar,

usch jag får klåda i hela kroppen. De utstrålar ingen lust och ingen upptäckarglädje. Tacka vet jag trädgårdar i halvt förfall, 
skrev signaturen Peter S 2008 på AoTs forum.








































I viss mån kan jag hålla med,








































särskilt när det gäller älskade trädgårdar där ägarna inte längre orkar rensa i samma utsträckning som de gjort tidigare utan där trädgården istället fått möjlighet att ta ut svängarna. 


























När ingen längre tar bort fröställningarna från växter som t.ex förgätmigej, julrosor,








































stjärnflocka,








































anagrambräcka


























och aklejor utan låter dem fröså sig och själva bestämma var de vill slå sig ner och växa uppstår ofta trädgårdsmagi, tycker jag.








































Just så magiskt är det nu i mitten på juni hemma hos mina föräldrar. Finare än det är i deras trädgård just nu tror jag aldrig det har varit.








































Trots både liljebaggar








































och ogräs eller är det kanske tack vare?








































Glad midsommar!

11 kommentarer:

  1. Wow så vackert! En jättefin trädgård de har dina föräldrar.
    Önskar dig en fin midsommar
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Det ser helt underbart ut tycker jag! Här är det också ogräs o fröplantor, men jag försöker så gott jag kan att rensa bort :) Man får liksom blunda och titta bortom ogräset ibland :) Ha en härlig midsommar du o Sune/Monne

    SvaraRadera
  3. Måste hålla med! Gräset och stjärnflockan var en magisk kombination. En som naturen upprepat bland mina växter. Gräs, stjärnflocka och enkla blommande pioner gjorde mig lycklig i går eftermiddag. Lagom vilt är modellen.

    Ha en härlig midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Önskar dig en skön midsommar.....<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Åh! Så vackert!
    Perfekt genom att inte vara just det... Härligt!
    Glad midsommar!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Och jag får tacka för en underbar bildkavalkad och även för orden. Själv är jag så ambivalent till budskapet om att inte orka rensa...hos en del tycks den skapa magi, hos mig oreda och frustration.
    Min arm och axel har ställt till det och det absolut värsta är att inte kunna klippa häckarna. De rufsen skapar definitivt ingen magi, bara ovårdad ledsamhet.

    Trevlig fortsättning på midsommaren önskar Anders och jag till dig och Sune!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt vackra bilder, känns hoppingivande då inför den dag man inte orkar hålla undan längre. Anagambräckan är så fin men den måste jag jaga så den inte tar över överallt. Och ja, jag gillar också när det inte är helt perfekt, livet liksom försvinner annars . Trevlig fortsatt helg!/Monica

    SvaraRadera
  8. Verkligen helt ljuvligt. Sturkturen och vackra träd tycker jag har stor betydelse för om en trädgård klarar att åldras vackert och förvildas.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Väldigt fint! Gillar aklejorna runt trädet!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Alldeles alldeles underbart!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera