onsdag 13 maj 2015

Trender i trädgården just nu och Lisebergs Trädgårdsdagar.

I torsdags efter samlingen på Lisebergs Värdshus  visades vi runt på utställningen på Stora Scenen  av upphovsmakaren själv, Sarah Widman. 








































Det var både roligt och spännande att få ta del av hennes tankar när det gäller trädgårds och inredningstrender. 

Remake var en av de fyra trender hon gav liv åt på Stora Scenen - att ta vara på något gammalt och göra om det till något annorlunda nytt. 















































































Dit hör nog även hennes nästa trend. Boho Garden - en flört med hipsterkulturen,






vintage och återanvändning med rätt kulör, men vem bestämmer vad som är rätt färg, kan jag undra? 

Att odla ätbart är inne, trend nr tre. 




































































Cityodling, odla på balkongen eller varför inte gerillaodling under ordnade former? 








































Trend nr fyra enligt Sarah är Nordic Grafic, en japanskinspirerad trend i grafiskt gråsvart för långa utekvällar. Att äta ute i pergolaliknande rum när sommaren är som vackrast.

Rost i trädgården, den trenden är tydligen helt ute, men det finns inget som smälter in lika fint bland växtligheten som just det rostiga, tycker jag. Det tar aldrig för sig eller tar plats på andras bekostnad. Sedan en artikel i Allt om Trädgård från förra årets Chelsea Flower Show och en vattenblänksbild (liten damm) har jag önskat mig en likadan. 





























I går grävde vi ner behållaren i cortenplåt. Troligen behöver 
vattnet bytas ut ofta för att inte se allt för rostigt ut men det får jag stå ut med för jag vill inte ha karet vare sig målat eller lackerat.









































När det gäller trädgård och inredning tycker jag personligen att förankringen bakåt i tiden är väldigt viktig och ser gärna mer av genuin svensk formgivning och design. Formgivare som Lisa Bauer, Jocken Jobs, Ulla Molin, Signe Persson Melin, Anna Petrus, Estrid Ericson, Joseph Frank och företag som Byarums Bruk, Svenskt Tenn och Näfverqvarns Bruk kan man se hur mycket som helst av, tycker jag.

Stort Tack till Liseberg och Sarah Widman för en väldigt trevlig torsdagskväll!


14 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du bjuder på från mässan.
    Trendigt eller ej så är rost enormt snyggt i trädgården så det fortsätter vi med :=)

    Ditt nya vattenblänk är superfint!

    Önskar dig en trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Ursnyggt bad! Tror att rosten numera är så etablerad och självklar i våra trädgårdar att det inte kan räknas som en ny trend. Själv spår jag att den dock kommer att hålla i sig länge. Vad vore livet utan armeringsnät och plåtkanter...
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Åh har du varit där. Jag vill också åka dit och bli lite inspirerad.
    Ha en fin onsdag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Låter trevligt med föredrag om trender och trädgård! Även om just Lisebergs trädgårdsdagar inte lockar mig längre. Vilken vrålsnygg vattenbehållare! Håller med dig om att rost är vackrast och smälter bäst in i trädgården :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Roligt att få följa med på din trendspaning. Inser att jag inte själv följer några trender i min trädgård. Min trädgård går ut på man tager vad man haver och gör det bästa av det=). Önskar dig en fin fin vecka/Gela

    SvaraRadera
  6. Visst är det kul att se tips från de olika trenderna, men det bästa är väl ändå att man kan snappa upp det man själv gillar från vart och ett. Jag gillar också fortfarande det rostiga. Och ditt kar ser fint ut med kul form!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Kul att se dina bilder, missade hipsterkulturen....

    SvaraRadera
  8. Var också på Liseberg och tittade! Så rost är ute, det har jag missat! Jag som älskar det rostiga och vi har ju t o m satsat på rostig tillverkning och försäljning till trädgården! Helt ute alltså, men det verkar gå bra ändå! Kan också undra vem bestämmer vad som är inne och ute rent allmänt, färger, former, material etc. Jag tänker att det har mycket med vårt konsumtionssamhälle att göra. Inget ska bestå. Det går jag gärna emot!

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Åhh så vackert med det rostiga vattenblänket - rost är oslagbart i trädgården och håller alltid!
    Håller med dig när det gäller svensk formgivning. Mästarna inom svensk design tröttnar man aldrig på.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. Kul med trendspaning i trädgårdar men trender kommer och går och det där med rost lämnar jag inte för jag tycker det är snyggt. Sen kan man förstås plocka in lite nytt som kommer också om man gillar det. Fina bilder att inspireras av. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  11. Visst var det trevligt att få ta del av både det ena och det andra. Och när det gäller rost i trädgården är det något som inte behöver vara trendigt - det är fint ändå ;-)
    Vad är det för fint som hänger över ditt rostiga vattenblänk?

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gammal fågelbur - tror iallafall att den är gammal.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  12. Håller med dig! Trender känns dessutom lite avlägset när man kämpar morgon och kväll med sax och påse!
    En skön helg
    önskar Laila

    SvaraRadera
  13. Jag gillar rost i trädgården och ditt vattenblänk blir jag helt betagen av.
    Så fint med buren som hänger ovanför.
    När jag tittar in hos dig så hittar jag alltid nya dekorativa rostiga föremål som faller mig helt i smaken.

    Ha det gott

    SvaraRadera