fredag 1 augusti 2008

Underbara dagar - HIH - Växtmarknad.



Underbara dagar vi haft, ja även kvällar och nätter. Synd att man måste sova. Badat och solat men även hunnit med att fiska lite makrill tillsammans med mina föräldrar.




Kaffe och kvällsmacka i en liten båt på ett stilla hav, några napp, helst många och en och annan fisk. Somliga av oss bottenmetade så det blev inte bara makrill utan även småskäddor och vittling.





I trädgården har det mest varit att vattna så att växterna inte torkat bort. När jag gått där med den fula gröna slangen (Varför finns det inga bruna eller svarta?) har dofterna slagit emot mig. De ljumma, nästan varma kvällarna har förstärkt väldoften. Kanske är det därför som vattningen inte känts betungande utan rentutav meditativ.
Nu lovas det svalare väder och det kanske behövs. Både vi människor och växterna behöver friskas upp och få möjlighet att hämta andan.


I morgon är det HIH möte i Göteborgs Botaniska Trädgård ( Ser du Anja?) och dit har jag tänkt mig. HIH står för Hemmerocallis, Iris och Hosta, möjligen kommer de i annan ordning, men just nu minns jag inte i vilken.

Gillar alla tre. Germanicairisarna för deras tuffa uppstickande blad och ’vulgära’ blommor, sibiricatyperna för att bladen påminner om gräs och är härligt ruffsiga. Båda har blommor som snabbt blommar över men bladen är fina. Synd att germanicornas rötter måste bakas i solen och är lite svåra att ha tillsammans med andra växter i en perennrabatt, för det är tillsammans med andra perenner jag vill ha dem.
Hostor är lättare att lyckas med och det är också dagliljor även om de hos mig inte får sin optimala miljö.

En kväll under veckan som gick var jag ute med kameran så nu kommer massor med bilder på dagliljor och hostor.




Hemerocallis 'El Desperado' mycket fin tillsammans med Persicaria microcephala 'Red Dragon'.



Hemerocallis 'Tealeaf Prophesy'
passar också till 'Red Dragon', men till den passar nog det mesta?




Hemerocallis 'Cinnamon Sunrise' en strålande soluppgång!




Hemerocallis 'Chicago Blackout', en mörk, mörk läckerbit som passar till ALLT, tycker jag, men det finns helt klart någon som tycker något annat.


I år har inte sniglarna varit lika glupska som tidigare så hostornas blad är fortfarande riktigt fina.



Hosta 'Elvis Lives' har jag som krukplantering tillsammans med svartkål. Hostans blad är grågröna med vackert vågad kant. Har för säkerhet skull en liten planta i grönsakslandet ifall den inte klarar vintern i kruka.




Hosta ' Devon Green' Har mörkt gröna välformade blad och fina blommor.

Hosta 'Lakeside Lollipopp' har vita blommor och då finns alltid plats i vår trädgård.


Hosta 'Emeralds and Rubies' gör verkligen skäl för namnet. Knallröda stjälkar och smaragdgröna blad. Liten vet jag och snabbväxande tror jag.



Hosta 'Spilt Milk' har tagit ganska många år på sig för att bli så här stor och fin. En utav de verkliga favoriterna när det gäller hosta.



Gillar hostor med vita blommor så 'Snowflake' får gärna flytta in.






Trädgårdens minsta hosta är 'Tortifrons', knappt 15 cm hög.


Hosta 'Nakaimo' har mycket fina blad, tycker jag.
På söndag mellan kl 11 och 14 är det växtmarknad hos Hermanssons på Tjörn och dit har jag tänkt mig. Tjörns Trädgårdsförening och STA Bohuslän-Dal är det som står bakom.
Hoppas på lagom varmt väder utan regn. Växtmarknader är alltid väldigt roliga och nästan alltid hittar man något som man inte visste man ville ha.
Sedan är det dags för en ny bloggpaus.
Fortsatt varm och skön sommar!

8 kommentarer:

  1. Många härliga växter tycker jag, som nog är ett HIH-fan. :) Låter som om ni har haft härliga dagar vid och på havet. Ha det gott! Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Hejsan Birgitta!

    Så roligt att du visar dig här -hihhii!!.
    Dagliljorna har som sagt inte vunnit mitt hjärta på riktigt- inte irisarna heller. Själv har jag bara ett par av varje, halvhjärtat, som jag inte ens kan namnen på. Fin "håssta" däremot får mitt hjärta att sjunga, men idag har vi släp och en ny rabatt skall se dagens ljus på Berget - dvs makadam, torvblock mm skall hem idag och Botaniskan får vänta till en annan gång.
    Annars skulle jag gärna kommit.
    Försökte att leta i tidningen var den där växtmarknaden är i morgon utan att lyckas. Dit skulle jag vilja komma i morgon. Ser bara att den 10 är det en inköpsresa till Tommy Ahnby - ska du dit?
    Vitblommande funkia är även min favorit, men igår såg jag en färgkombination på Berget som var faktiskt rätt fin.Skall blogga om det!

    Ha det gôtt och ta inte för lång paus! mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Hi, hi, jag gillar uttrycket "nästan alltid hittar man något man inte viste att man ville ha" - kunde inte sagt det bättre själv!

    Härliga hostor och dagliljor! Red dragon har både fått rötter och vita blommor!

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Nyfångad makril och fina dagliljor, vad mer kan man begära, ha det så skönt.

    SvaraRadera
  5. Vackra växtbilder! Jag gillar också både dagliljor och funkior. Ska försöka ta mig till en växtmarknad i närheten i höst. Brukar missa den av olika anledningar men jag ska försöka.

    SvaraRadera
  6. Kul både med fiskeriet och växt maknader!!
    Fina bildet på Dagliljor.Ska försöka så hostor.SPÄNNANDE:)

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Här finns mera bilder på blommor.

    mvh/Peter

    SvaraRadera
  8. Vad härligt att vara ute och fiska makrill. Det smakar underbart.//Britt

    SvaraRadera