lördag 9 januari 2021

Alltid i min trädgård

Många växter 

så som t.ex svavelpioner och presidentsippor blommar ofta över så fort man vänder ryggen till 

och en del magnoliablommor fryser bort om bara +/- 0° dyker upp på termometern. Alla underbart vackra så klart men har man som vi en liten, liten, trädgård blir det med åren andra kriterier som gäller, fast när jag tänker efter finns det ändå lite plats över för några av de där kinkiga.

Veckans tema i TrädgårdsFägring den här veckan är Alltid i min trädgård och här kommer nu några av mina numera alltid, men det har tagit många år för mig att inse det.

Chamaecýparis lawsoniana 'Imbricata Pendula' ( 2004, Lindhult) 



Ett nu ganska så högt 'litet' träd i vår lilla trädgård, ca 5-6 m. Ett träd som inte gör särskilt mycket väsen av sig under sommarhalvåret för då syns det knappt mot den gröna bakgrunden. Det är först när vintern kommer som det har sin storhetstid, när det mesta i rabatterna vissnat bort, är brungrått eller vitt av snö, tycker jag. Då står det helt plötsligt bara där i trädgården med sina smala, smala, gröna hängande grenar. Så ovanligt och udda att t o m ett par barnbarn på bara ca 10 år undrade vad det var för träd. Dess grenar från början så tunna att de flesta nu när vi inte kan binda upp stammen längre,  finns på norrsidan trädet eftersom vinden oftast kommer från väster där vi bor.  


Viburnum (1985 Henrikssons Ödsmål) Att det är ett kejsarolvon går inte att ta miste på även om vi när de köptes bara fick namnet doftolvon, Viburum. Det blommar på bar kvist, eller nästan i alla fall, från tidig höst, tar en paus om vi får riktig vinter med många minusgrader, men återkommer med blommor när väl vintern är över och våren närmar sig igen. En väldoftande buske eller litet träd med vackra stammar. Ett träd som en gång i tiden bara Kejsaren av Kina fick ha i sin trädgård, om jag minns rätt.


Stewartia pseudocamellia
(2006 Nisses Växter) En skenkamelia som hos oss växt dåligt, eller skall jag kalla det långsamt, mer än långsamt trots stoleken från början. Oavsett tillväxten har det börjat få en vacker stam. Här har det trots allt blommat flera gånger. Varför trädet kanske inte vill ta fart här hos oss fick jag tips om för några veckor sedan när en trädgårdsamatörsvän ringde mig och vi började prata trädgård och växter. Att ha trädgårdsvänner att prata erfarenheter och trädgård med ger oftast betydligt mer kunskap än vad man kan tro. När våren är här igen skall jag förse det där tjuriga trädet med massor av vatten redan i april-maj oavsett torka eller inte.

För 40 år sedan ville vi inte alls ha några vintergröna växter i vår trädgård. Granntomternas tallar och tujor avskräckte. 


Som ni kanske har sett på en del foton från trädgården så har vi ändrat uppfattning när det gäller en del vintergrönt och det är jag glad över.

Det kommer också att så länge jag finns med här i trädgården även växa blåsippor, 


luktvioler och snödroppar så klart.



Här började några av snödropparna visa upp sina vita knoppar redan i slutet av december så nu återstår det bara att leva i nuet för att dag för dag se vad som dyker upp både i krukor och rabatter.

I går fick jag hem ett nytt men ändå gammalt exemplar av boken Ett år med min trädgård av Karel Capek. Den tidigare hade började tappa så många blad att den inte längre kändes som någon bok.

Under rubriken Januari står det på sidan 15

" När nu även folk, som detta annars inte alls angår, har så många orsaker att beklaga sig över vädret, hur skall det då inte vara med trädgårdsodlaren! Faller det för lite snö, klagar han med full rätt, att det inte räcker på långt när, faller det mycket snö, yppar han allvarliga farhågor för att det kommer att skada hans barrträd och rhododendron. Finns det ingen snö alls, så jämrar han sig över den ödeläggande barfrosten, blir det tö, svär han över dessa fördömda vindar, som kommer med tövädret och har den skamliga vanan att sprida hans granris och täckhalm över trädgården och kanske till och med  - jäkla blåst - fördärva något litet träd. "

Mitt nästan största intresse här i livet är odling och trädgård. Hur cyklister, golf och fotbollsspelare reagerar på vädret vet jag inte men nog tycker jag det ligger en hel del i Karel Capeks beskrivning av oss 'trädgårdsodlare'. När blir vi egentligen nöjda och njuter av allt det vackra vi har omkring oss?

" Men så är det, oss trädgårdsmän är det ingen som bryr sig om, och ingen frågar oss, hur det borde vara. Därför ser världen ut, som den gör."

Hoppas ni njuter ändå trots att världen ser ut som den gör!

12 kommentarer:

  1. Det kan av og til virke som de mest attraktive plantene er de vanskeligste. Ja, er man ikke til stede i det rette øyeblikk, er hele showet over for i år... Heldigvis lærer man å kjenne mye forskjellig interessant med årene, for mange årstider og behov. Treet med det vanskelige navnet er jo helt nydelig! Viktig å ha noe av interesse akkurat nå.
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene!
      Man har hunnit lära sig en del med åren, men så är det ju med alla intressen.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja det kan man undra - hur göra alla andra med intressen ute? Jag vet en grupp som jag upplever är än mer missnöjda med vädret och det är bönderna :)

    De vintergröna är underbara att ha nu så skönt att ni ändrade uppfattning. Jag har inte tittat efter snödropparna ännu eftersom jag flyttade dem i höstas så tänker jag de kommer vara sena. Men tack för påminnelsen om de vinterblommande och doftande olvonen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Flyttade och planterade om den del snödroppar i månadsskiftet aug-sep och de har alla börjat dyka upp. Nu ser du kanske inga hos dig men när snön försvinner är de säkert där.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Härligt med allt vackert som kommer att visa sig så småningom. Magnolian är så fin, den har en vacker färg. Härligt med snödropparna som tittar fram, och alla blåsippor. Av det som finns i mina rabatter så är det nog de första vårblommorna som jag längtar mest till. Men nu har vi fått snö, och det ser riktigt fint ut. Bättre än det gråa blötvädret som vi haft länge. Jag försöker njuta, oavsett väder. Bara man får vara frisk, så är det ok.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Även vi har snö nu. Visst är det vackert! Det gäller att njut för här brukar den inte ligga länge.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Det ska bli underbart när allt det vackra som just nu sover en vintersömn åter vaknar till liv igen och vi får njuta av växternas olika skönheter.De vintergröna växterna är ju så underbara när snön har smält och de kommer fram så är de gröna och fina.
    Nu har jag bara en önskan och det är att vi ska få lite mera sol så att vi slipper olika nyanser av grått och vitt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margareta!
      Det verkar som om du blivit bönhörd när det gäller sol, i alla fall här. Vi har haft fina soliga dagar och fler verkar komma.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Der kommer flere og flere spirer i haven dag for dag, og det er spændende at følge, hvordan de langsomt kommer op af jorden og folder sig ud. Især de tidligste løgplanter bliver imødeset med længsel. Jeg følger også vintergækkerne dag for dag. Mine er ikke sprunget ud endnu, men man kan se de hvide knopper.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna!
      Inga utslagna snödroppar här heller bara vita upprättstående knoppar. Just nu har tillväxten stannat av för vi har kallt och lite snö.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Hej Birgitta,

    Vilket härligt inlägg med fina alltid-växter! Och så sant att (vinter-)vädret nog aldrig passar oss odlare.
    Nu fick jag kanske också förklaring till varför min skenkamelia fått bruna bladspetsar och i år till och med släppt bladen under sommaren. I vår ska den få massor av vatten.
    Och din ädelcypress är ju fantastisk. Trodde inte att den kunde bli så stor hos oss.

    Allt gott! /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika!
      Tror du det finns något perfekt väder för oss odlare? Inte många dagar om året i så fall. Antingen är det för torrt, soligt, regnigt, kallt eller blåsigt. Nog är det fantastiskt att det trots allt finns så många trädgårdsentusiaster, att vi inte bara ger upp ;-)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera