torsdag 4 juni 2020

Doftande växter och krukodling


har jag fortfarande svårt att motstå trots intentioner att förenkla, minimera och minska på den där tiden jag varje sommarhalvår lägger på att vattna.
Här har jag mest buskar, perenner och träd i krukorna. Växter som klarar av att i zon 2 stå ute året runt. Just nu har syrenträdet Syringa meyeri ‘Palibin’ 


börjat visa färg på blomklasarna och visar blomfärg det gör också olvonträden vi köpte för halva priset i höstas, 





en Viburum som enligt etiketten heter Viburnum plicatum 'Summer Snowflake' och är ympat på stam. Som underplantering i krukorna har jag en vitblommande näva, troligen heter den Geranium cantabrigiense 'St Ola'.  


När jag nu sitter i stolen utanför vardagsrumsfönstret känns både syrendoften och doften från det lilla men ändå 40-åriga blåregnsträdet och jag njuter.


Hostorna, som alla klarar vintern i kruka galant, har finfina nyskott.


Inte minst Hosta 'Deane's Dream' vars rödprickiga skott passar perfekt till Viola canadensis, den vitblommande violen som året runt samsas med hostan i krukan. En viol som nästan bara har ett lätt stänk av rosa i knoppstadiet.


I år har jag som länge, ja nästan hela mitt vuxna liv, absolut inte tyckt om sommarblommor och definitivt inte tagetes, återigen sått och dragit upp plantor av Linnétagetes, Sammetstagetes 'Alumia Vanilla Cream, Sammetstagetes 'Strawberry Blonde', en hög rosavit rosenskära, Cosmos 'Candy Stripe' istället för den med gulvita blommor, en Kinesisk Förgätmigej 'Firmament'  med knallblå blommor, en vitblommande Zinnia, Zinnia marylandica och Slöjsilja, Ammi majus, som skall blomma med flata vita spetslika blomställningar. Men i ärlighetens namn måste jag ju erkänna att jag vid det här laget sått både rosenskära och tagetes under minst ett par tre års tid.

Under förrförra veckan planterades slöjsiljan ut i rabatten och nu kommer den med knoppar, hoppas den skall att trivas och bjuda på massor av spetsblommor och bjuda på många blommor det hoppas jag också rosenskäran som fått ersätta styvklematisen gör. Det största hotet för plantorna just nu är sniglarna, de där eländiga spanska skogssniglarna.
En av de där krukplanterade 
hostorna jag länge haft, Hosta 'Gold Drop', har nu fått ge plats åt förgätmigejen. Kan det bero på att jag börjat tröttna på allt det gröna och vill ha lite färg eller är det bara så att en av mina svärdöttrar behöver växter till en skuggrabatt? 
Har länge missat att länka till TrädgårdsFägring, men inte idag.

Ha det gott och snart trevlig helg!


6 kommentarer:

  1. Ljuvligt inlägg med doftförnimmelser. Din 'Palibin' har kommit mycket längre än min som bara har små knoppar ännu. Men det står å andra sidan ute. Härligt det där med krukodlat och i synnerhet sådant på stam. Viburum på stam såg lockande ut. För att inte tala om blåregnet. Jag älskar som sagt uppslammat och i uterummet har jag flera stycken uppslammade doftpelargoner. Dom är extra tacksamma att stamma upp och dom får en vacker och kompakt krona. Men dom går ju inte att ha utomhus året runt förstås.

    Önskar dig en fin fredag och en skön nationaldag!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Att omges av goda dofter, sitta och njuta av dem - underbart. Jag beundrar dig för allt du odlar i krukor som dessutom är så vackra. Och självklart blir jag frestad men tack och lov känner jag mig själv bättre numera. Jag låter bli för jag missar vattningen. Däremot ska jag gå ut och leta efter min vita viol som jag inte vill ska försvinna :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Oj, så fint med träd i kruka! Tänk att du dessutom fyndade till halva priset, ett bra tips till slutet av säsongen. Men det är klart, då måste man vara säker på att man klarar att övervintra fyndet annars blir även det halva priset dyrt.
    Så roligt att dina frösådder tar sig, jag tycker att mina grodde dåligt i år. Ja, inte min Linnétagetes förstås, den är verkligen fantastisk! Och solrosorna, hoppas att sniglarna håller sig undan. Läste dina tidigare inlägg om både sniglar och alla dina fantastiska korgar! Jag tillhör dem som gillar korgar (vem gör inte det?), enda nackdelen är väl att de är så skrymmande om man vill ställa undan dem ett tag.
    Tänk att ditt gamla blåregn doftar, jag trodde att det var just åldern som gjorde att mitt inte doftar. Att det inte fanns härdiga blåregn för Sverige när mitt planterades (för drygt 25 år sedan), men så är det tydligen inte. Jag fick väl helt enkelt ett doftlöst. Undrar hur mina småplantor är, nu får jag hoppas inte bara att de trivs utan också att de är av doftande slag.
    Visst fick du regn nu? Här kom massor - mycket välbehövligt!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilket härligt inlägg med både blåregn och syren. Ingen syrendoft hos mig i år. Båda syrenerna har en massa torra grenar, som jag inte upptäckt förrän nu. Skall försöka frisera dem. Fascinerande att de trivs så bra i krukor. Har sått en hel del perenner och sommarblommor i år och det har lyckats bra.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta! Ditt senaste inlägg i länkkolumnen hos Trädgårdsfägring 'finns inte' när jag klickar på länken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina!
      Missade tydligen att ansluta till TrädgårdsFägring. Har varit bortrest några dagar men skall snart ta nya tag.
      Ha det gott!
      Birgittaa

      Radera