fredag 21 februari 2020

Solhattar och höstanemoner


har jag haft lätt att falla för när jag sett dem i blom under hög och sensomrar och fallit som en sten har jag gjort många, många gånger. 




Efter en utställning med höstanemoner sent i augusti på Trädgårdsföreningen i Göteborg kom jag hem med säkert 4-5 stycken, trots att jag vet att höstanemoner skall planteras på våren för att få tid att etablera sig. Ingen av dem överlevde vintern så klart men det visste jag ju egentligen redan när jag köpte dem.



Hur många solhattar jag fallit för under årens lopp vet jag inte men många är de också och betydligt fler än 4-5 stycken, men heller ingen av dem finns kvar trots att de planterades relativt tidigt på sommaren. 





De bjöd nästan alla bara på några enstaka och ibland lite spektakulära blommor första året så som t.ex Echinacea purpurea 'Avalanche', Echinacea purpurea 'Fatal Attraction', Echinacea 'Sundown', Echinacea purpurea 'Green Envy' och Echinacea purpurea 'Jade' men året efter var de flesta av dem borta.
Att jag planterade höstanemoner vid fel årstid vet jag. Höstblommande växter skall helst planteras på våren men det glömde jag både lätt och snabbt bort när jag såg vilka fina höstanemoner det fanns med både på utställningen och i butiken men varför solhattarna inte trivts här hos oss har jag däremot'ingen aning om.'
Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'en svår nöt att knäcka' och dit tycker jag numera många udda och spännande växter med vackra blommor hör. Växter som orkar blomma en enda säsong för att sedan ge upp.
Kanske har jag numera åldern inne för att våga skriva att - det var bättre förr! Då när vi nöjde oss med växter vi fick från vänner och bekanta i närområdet. Växter som alltid trivdes och som så småningom blev till stora ruggar. Men den där nyfikenheten och spänningen är ju viktig den också. Det är ju ofta den som trots allt håller trädgårdsintresset vid liv även om växterna man köper bara går och dör.
Fler bidrag på temat 'en svår nöt att knäcka' hittar på TrädgårdsFägring.

Trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Ja du... Tänk om jag skulle räkna - nej jag vill inte! Inte så många höstanemoner men solhattar... Nu satte jag några nya i höstas och hoppas jag får dem att klara sig. Förra våren köpte jag barrotade perenner och bland annat A 'Honorine Jobart' den hoppas jag ska ha klarat sig därför.

    Ha en härlig helg bland snödropparna i England!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Håller tummarna på båda händerna!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja höstanemoner kan vara svåra. Hade under många år 'Honorine Jobert' (vårplanterad) men helt plötsligt var hon bara borta. Däremot den "vanliga" enkla ljusrosa (som jag inte vet namnet på) växer och tar över det mesta i rabatten på framsidan av huset.
    När det gäller solhattar satsar jag nu för tiden bara på 'Magnus' och den vita 'Alba'. Har också prövat många genom åren men dom har bara kommit tillbaka något år och sedan har deras saga varit all.

    Ha det gott!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita!
      Den vanliga ljusrosa höstanemonen, så fin och så spridningsbenägen, kan man ha mycket av om man har en stor trädgård. Det har inte jag så jag gräver bort många, många skott. Tror du gjort klokt i att satsa på 'Magnus', säkert den mest tillförlitliga solhatten vi har.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Höstanemoner har jag planterat ett flertal gånger, och gör nya försök, trots att jag vet att vi inte kommer att ses igen efter vintern. Kanske så småningom.
    Solhattarna däremot verkar trivas och det är både jag och fjärilarna glada för.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Känner nästan lite avundsjuka över att du fått solhattar att trivas. Men gläds med dig ändå, solhattar är härligt fina.
      / Birgitta

      Radera
  4. Både høstanemoner og solhatte er dejlige stauder, som virkelig pynter i sensommerhaven. Desværre har jeg også dårlige erfaringer med solhatte, så nu har jeg opgivet dem. Man skal ikke begynde at regne på, hvor mange penge, man har brugt på stauder, som ikke har villet gro, eller som har været meget kortlivede. Har man haft glæde af dem i en sæson, svarer det vel til at købe sommerblomster, som jo også kan være temmelig kostbare.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna!
      Glädjen kan inte räknas i pengar men nog är det lite roligt att se hur mycket man kostnadsmässigt bara fallit för oavsett om det är perennener, bienner eller ettåringar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Hei!
    Husker jeg leste på en blogg en gang, at høstanemonene nesten var et ugress. Det har i hvert fall ikke jeg opplevd. Solhatter har jeg fått til bedre, men det er tydligvis forskjell på dem. Noen er lette, mens andre er umulig å få til. Jeg synes at planteutsalgene bør opplyse når planter bør plantes.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne!
      Solhatten Magnus överlevde i trädgården riktigt många år men när det gäller höstanemoner är det bara Anemone tomentosa som fortfarande finns kvar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Mina vita solhattar planterade jag i grusblandad jord (i kanten av grusplan) dom trivs och förökar sig rikligt i gruset.

    SvaraRadera