fredag 7 december 2018

Prydnadsgräs


är veckans tema i TrädgårdsFägring .

Jag tycker väldigt mycket om gräs av olika slag. Gärna massverkan av en och samma sort 


eller gräs som interagerar med perenner 


och andra växter 


och gräs som enbart solitärväxter både i kruka och nergrävda i trädgården. 
Just massverkan är inget vi har plats för i vår lilla trädgård men jag njuter när jag ser den. Det närmaste vi hittills kommit är till 5-6 plantor av Molinia caerulera 'Variegata'. 


Osäker på namnet för det är en 'fådd' växt  som vi kallar för gräset från Lilian och Gösta. Ett vackert gräs är det, sent i starten på våren så det passar bra tillsammans med tidiga lökar så som krokus och snödroppar. Det sprider sig inte med vare sig utlöpare eller fröer men ibland dyker det upp blad mitt i plantan som inte är variegerade utan enbart gröna och de måste man ta bort för att få behålla det variegerade. Vid sådana tillfällen brukar jag passa på att dela för att få fler plantor.


När det gäller solitärgräs har jag blivit mer och mer förtjust i Jungfruhirs, Panicum virgatum. Ett gräs som först visar sig på riktigt i slutet av juli och som är fint hela hösten. 
När vintern kommer lägger det sig men är ändå vackert, inte minst tillsammans med rimfrost.

Med åren har jag mer och mer börjat uppskatta gräs som bara sprider sig lite lagom och vars gamla vissna blad är lätta att ta bort när det är dags att rensa rabatterna på våren och Molinia caerulera 'Variegata' och Panicum virgatum är båda sådana gräs.


Den sena hösten och vinterns vackraste gräs är annars miscanthusgräsen. Men de sprider sig snabbt, har ett kompakt rotsystem som är kämpigt att dela om man vill ta bort delar av plantan och det är anledningen till att jag numera bara har ett enda miscanthusgräs kvar, Miscanthus tinctoria, ett lågvuxet, lite invasivt gräs som därför är planterat i en stor kruka. De andra miscanthusgräsen har fått flytta till landet där det finns plats att breda ut sig på. Numera tar vi till trimmern när det är dags att ta bort vinterståndarna.


Är förtjust i carexgräsen och inte minst Carex comans'Kupferflamme', som jag tror detta gräs heter.


Brukar nästan alltid ha några krukor med gräs i trädgården. Krukor som är lätta att ge ny plats och nya grannar. Detta till vänster heter Carex elata 'Aurea'.


Kopparstarren, Carex buchananii, frösår sig mycket men det gör inget för de där småplantorna samlar jag ihop, krukar in och använder i trädgården året runt.
Det blev många bilder i detta inlägg men vill ändå visa ytterligare ett par. En på ett gräs med vackra vinterståndare, Chasmanthium latifolium 


och ett som passar fint tillsammans med de flesta perenner.


Även här lite osäker på namnet men jag tror det är Calamagrostis x acutiflora 'Overdam'.

Trevlig andra advent!

7 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Önskar jag vore bättre på gräs för de trivs här.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Suck... Den variegerade Molinian har jag inte sett förut men den väckte begär och sätts på önskelistan. Tror som du att sista bilden är en Calamagrostis, den är åtminstone väldigt lik mina. Upplever miskanthusarna, inte oligostachyus, men de andra som långsamväxande och rätt lätta att hålla i schack. Men det är kanske något jag intalar mig för annars borde jag ta bort dem... Nu funderar jag på vilken starr jag har comans eller buchananii. Har trott comans men den beter sig som du beskriver buchananii.

    Ha en fortsatt fin advent! Carina

    SvaraRadera
  3. Prydnasgräsen - som finns i så otroligt många varianter av - är underbara. Är speciellt förtjust i Carex och den gula som du har - Carex elata 'Aurea' - var helt underbar i kruka!!
    Har haft många gräs men tyvärr har dom flesta försvunnit när vi byggde poolen och växthuset, men några finns kvar. Fast det fanns ett gräs som jag hade och älskade som vi hade där, men som vi var tvungna att gräva upp - med grävmaskin - och flytta ut till "parken" i diket mot kohagen. Det ställdes bara ner där med sin jättestora rotklump, men det har överlevt. Gräset - Miscanthus x giganteus - blev så vansinnigt högt (över 4-5 m) och alldeles för så stort - samt dess blomvippor flög över hela trädgården - att vi var tvungna att ta den det. Fast vi gav bort en del också.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. En dejlig serie billeder der giver inspiration til, hvordan man kan anvende græs.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta!
    Vilka underbara bilder, har inga gräs i trädgården, men nu blev jag inspirerad, kanske kan ha dem i kruka. Så fint.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Dette var det veldig inspirerende å se. Flotte bilder. Det som er så spennende med prydgress, er at mange av dem er vakre om vinteren.Som bildene dine viser. 'Overdam' har vi mange av. De er veldig lett å dele.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Det finns så otroligt många fina gräs och du har ju många av dem.Gräs tillför så mycket i rabatter men är även så vackra solitära då blir det som en installation.Vackra även när vintern kommer och snökristaller fastnar på dem.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera